Manresa estrena aquest dijous, 26 d´abril, l´exposició interactiva " Experiències matemàtiques" que, sota el lema "Aprendre amb les Mans", pretén apropar les matemàtiques a la via quotidiana de persones de totes les edats mitjançant el joc i l´experimentació. Elaborada pel Museu de Matemàtiques de Catalunya, la mostra arriba a Manresa de la mà del Centre de Recursos Pedagògics del Bages i del Centre Cultural el Casino.

L´exposició ha estat presentada avui al migdia pel regidor de Cultura de l´Ajuntament de Manresa, Joan Calmet; Carles Llussà, del Centre de Recursos Pedagògics del Bages; i Guido Ramellini, del Museu de Matemàtiques de Catalunya.

El regidor Calmet ha manifestat la seva satisfacció per la presència d´aquesta exposició a Manresa que "pretén demostrar que les matemàtiques poder ser complicades però alhora gens avorrides" ; i ha fet una crida a la ciutadania a "participar i gaudir de les experiències que proposa aquesta mostra". El regidor de Cultura ha explicat que "per potenciar l´exposició aquesta es complementa amb l´organització de tres conferències i dues activitat pensades exclusivament pel públic familiar".

Per la seva part, Carles Llussà, ha afirmat que la participació del Centre de Recursos Pedagògics per portar aquesta exposició a Manresa estava motivada "perquè vam comprovar que realment era molt interessant, pràctica, vivencial i divertida", apreciació va ser corroborada "pels professors de matemàtiques consultats que també la van valorar de forma positiva".

Llussà ha confirmat que 1.800 alumnes dels centres d´ensenyament de secundària i batxillerat -70 grups de 12 escoles- ja han co nfirmat la seva assistència. "La nostra intenció és que les diferents escoles facin les visites amb calma, amb visites d´una i mitja per grup, perquè tinguin espai suficient i gaudeixin de les diferents propostes pedagògiques", que tindran el suport del seu professor i una monitora que els ajudarà a participar-hi de forma activa.

El representant del Centre de Recursos Pedagògics també ha informat que, amb el suport de la UBIC i com a activitat complementària, es repartiran catorze enigmes matemàtics a les botigues per fomentar la participació de la ciutadania en el marc d´aquesta exposició.

Per la seva banda, Guido Ramellini, ha donat detalls de l´exposició i ha defensat que la mostra "intenta transmetre emoció a les persones amb una vocació didàctica". Ramellini ha afegit que l'exposici&oa cute;, "amb vuitanta mòduls diferents intenta reduir al màxim l´explicació i aposta molt més per fomentar l´emoció i el llenguatge dels objectes".

Voluntat de sorprendre i emocionar

La mirada matemàtica es forma en la infantesa de manera inconscient. La trajectòria acadèmica ajuda algunes persones a desenvolupar positivament aquesta mirada i a d´altres més aviat els la talla. L´exposició vol oferir reptes i experiències atractives sobre situacions matemàtiques amb la voluntat de sorprendre i emocionar el visitant.

L'exposició consta d'un conjunt de mòduls que posen de manifest aspectes especialment intuïtius i visuals de les matemàtiques i que conviden a la participació i a la interacció. La visita convida a enfrontar reptes, a jugar, a fer-se preguntes i a descobrir idees i aplicacions de la matemàtica i està pensada per resultar atractiva per a qualsevol persona. Els mòduls admeten lectures molt diverses i responen a la idea que les matemàtiques són accessibles per a tothom. Estan dissenyats inicialment pensant en alumnes de secundària, però també per un públic divers, amb més o menys coneixements de matemàtiques. Són materials manipulatius i lúdics, de diferents nivells de dificultat, que permetran la col·laboració i l´intercanvi entre els visitants.

La voluntat de portar a Manresa aquesta exposició respon d´una banda a l´interès del grup de professors de matemàtiques que treballen cada any en organitzar la Gincana matemàtica, que van valorar-la molt positivament, al del Centre de Recursos Pedagògics per oferir eines de treball als centres educatius i als docents, i al Centre Cultural el Casino, que així vol encetar una línia expositiva de caire científic.

Acompanyant l´exposició s´ofereixen activitats per a tots els públics, entre conferències, visites guiades i activitats familiars a l´espai El racó de l´Alba.

Dates de l'exposició:

Deel 26 d´abril al 24 de juny de 2012

Lloc: Centre Cultural el Casino, Manresa

Horaris: de dimarts a diumenge i festius de 18 a 21 h.

Inauguració:

Dijous 26 d´abril, a les 19 h, i seguidament "Claus secretes i informació oculta", conferència inaugural a càrrec David Juher Barrot.

L´exposició

Experiències matemàtiques, i les activitats que a l´entorn de la mostra s´ofereixen, vol fer emergir la presènci a d´aquesta ciència en el món que ens envolta. Per aquest motiu, el visitant hi trobarà elements que el sorprenguin i el facin pensar, tot creant un espai de descoberta, experiència directa i transmissió de coneixements a partir de processos participatius i dinàmics.

L´exposició vol divulgar i popularitzar les matemàtiques mostrant-les també com a font de joc i plaer. Així, es vol trencar amb la imatge de disciplina abstracta i llunyana, apropant-la a les persones i a la realitat i a les seves aplicacions a la quotidianitat.

I és que la proposta d´aquesta exposició neix d´una paradoxa. D´una banda, la formació matemàtica de les persones es considera essencial per al desenvolupament democràtic i tecnològic de la societat; efectivament, la comunicació té una forta càrrega d´instruments m atemàtics, el raonament hipoteticodeductiu impregna bona part dels missatges polítics, i es pot afirmar que sense aquesta formidable construcció de la intel·ligència humana en què s´han convertit les matemàtiques el món actual seria impensable. D´altra banda, moltes persones tenen, però, una imatge deformada de les matemàtiques; no les identifiquen amb cultura, no veuen les aplicacions que se´n deriven i no les associen a una forma útil i plaent de pensar i de raonar.

Els continguts de l´exposició els trobem en un seguit de mòduls independents, que no estan pensat per ser observats, sinó per interpel·lar i manipular. Per jugar (perquè el joc i la matemàtica mantenen profundes relacions), per provocar preguntes, fer emergir qüestions no resoltes, o desconcertants, o contradictòries... I sobretot per impactar emo cionalment el visitant per tal de convidar-lo a la reflexió, el pensament lliure i l´esperit crític o de divergència.

A cadascun dels mòduls es demana al visitant que doni resposta a una qüestió, o que formuli una hipòtesi i comprovi la resposta de manera pràctica, o que manipuli i observi, o que resolgui trencaclosques, o bé que classifiqui... Alguns dels mòduls estan relacionats entre ells i formen part d´un bloc temàtic, però no estan pensants per demanar una gradació de raonament al visitant. Per tant, no és indispensable, ni tan sols necessari, haver resolt el repte proposat en un mòdul per passar al següent. Tampoc hi ha un únic fil conductor, ni un procés temporal dins l´exposició, de manera que aquesta es pot iniciar des de qualsevol punt de la sala.

Els temes entorn els quals es podrà invest igar i experimentar són:

• Cercles, tubs i boles: longituds, àrees i volums

• Paràboles d´aigua

• Puzles de polígons, fraccions, quadrats i cubs

• Material per construir geometria

• Mòduls d´estadística i probabilitat

• Teixim les matemàtiques: punt de creu, proporcionalitat i combinatòria

• Mòduls topològics

• Construcció i experimentació amb catenàries i cicloides

• Corbes i superfícies reglades

• Corbes d´amplada constant

• Jocs de càlcul i d´estratègia

• Matemàtiques a la naturalesa

• Il·lusions òptiques

• Omnipolíedre

• Anamorfismes

Aquesta mostra ha estat creada per un grup de treball sota els auspicis de la Federació d´E ntitats per a l´Ensenyament de les Matemàtiques a Catalunya i representa, alhora, una etapa important de l´objectiu de crear un museu de matemàtiques de Catalunya dedicat a la divulgació, l´aprenentatge i la popularització de les matemàtiques.