DAMIÀ VICENS | MANRESA
Amb música refinada i alta cuina, en un entorn històric, Món Sant Benet va encetar, dimecres al vespre, les Nits Modernistes. La proposta del monestir bagenc, que va aplegar gairebé un centenar de persones, va combinar una simfonia de plaers (art, música i gastronomia) enmig d´una ambientació luxosa, amb la qual els assistents van posar-se a la pell dels prohoms modernistes de principi del segle XX.
La vetllada es va iniciar a dos quarts de vuit del vespre amb una visita guiada per les diferents dependències del monestir, en clau modernista; un estil que el pintor Ramon Casas va incorporar a l´espai quan, el 1907, va adquirir el complex romànic, erigit al segle X, per convertir-lo en una residència d´estiu. L´església i el claustre van ser les primeres aturades en les quals els espectadors van poder copsar els diversos elements decoratius. Els assistents també van pujar a la torre (on Casas tenia el seu estudi i on l´escriptor Martí Gironell es va instal·lar per escriure un llibre nou), així com es van abocar als balcons per sentir les aromes dels jardins.
El recorregut es va cloure per l´ampli ventall de cambres del sobreclaustre on s´instal·laven els familiars de Casas, en les quals hi ha retrats, col·leccions de ceràmica, ventalls, escriptoris, etc.
Després del passeig es va servir als clients un còctel Manhattan per refrescar l´ambient calorós que encara imprimia el capvespre. A continuació, la vetllada va continuar amb el concert de Zemlinsky Quartet. La formació txeca va oferir, a l´antic celler del monestir, una actuació sublim. El quartet de corda va brodar els tres moviments de Vistes al mar d´un dels màxims representants del noucentisme català, Eduard Toldrà. El prestigiós grup de Praga va dedicar la segona part a interpretar el Quartet Americà del gran compositor txec Antonín Dvorák. Els ferverosos aplaudiments del públic van propiciar un extra de música txeca (La dansa dels comediants).
Finalment, la vetllada es va arrodonir amb l´anomenat sopar de duro celebrat als jardins de Món Sant Benet. L´ambigú, dissenyat per la Fundació Alícia, amb el xef Jordi Cruz al capdavant, van preparar una sèrie de plats que concordaven amb les premisses del modernisme. El menú va ser un regal per als paladars, amb contínues picades d´ullet al cuiner manresà Ignasi Domènech i al seu amic Teodoro Bardají que, fa més de cent anys, van crear un extens receptari, genuí i amb altes cotes de refinament culinari.
L´estètica benestant de la vetllada la coronava, en la negra nit, una lluna generosa i solitària, a la qual li quedava poques hores per fer el ple.