La transformació de la matèria que assumeix un dels seus trànsits íntims en la combustió vehicula el treball que Mariona Vilaseca (Manresa, 1978) presenta a partir d'avui a l'Antiga Casa Haiku del barri de Gràcia de Barcelona. L'artista bagenca aborda en les obres de tall minimalista que es podran admirar fins a final de mes l'aprenentatge realitzat durant les estades que va dur a terme a Singapur en els dos darrers anys convidada per un galerista amb qui repetirà l'experiència la propera temporada.

L'obra de Vilaseca és deutora d'una voluntat austera fruit del procés de depuració al qual ha anat sotmetent la seva producció. N'és una mostra paradigmàtica el quadre Recorreguts conscients, una tela de 127 x 60 cm realitzada amb tinta corànica i a la realització de la qual l'artista va dedicar tres anys. L'espectador se sent observador en aquesta peça d'una serialització de punts en una seqüència repetida de set passos i un espai que arrela el seu significat en la pràctica iòguica.

L'exposició porta per títol Dahrana, la paraula en la llengua sànscrita que designa l'acció de fixar la consciència en un punt. Tota una declaració d'intencions d'una pintora que estima el valor de la pausa en un món permanentment accelerat i que té molt a veure amb l'impacte que li va causar la mort sobtada de la seva mare, la incomprensible fragilitat de la vida mateixa. Vilaseca admet que "tinc el cor a Orient i els peus a Occident", però refusa que aquesta actitud sigui expressament buscada, "és més aviat intuïtiva".

Les visites a Singapur l'han permès conèixer un país que "s'està obrint a l'art contemporani", i allí s'ha adonat que "el tracte normal que s'ha de donar a un artista, ajudant-lo a realitzar el seu treball amb tranquil·litat, s'està perdent a casa nostra. Hem convertit allò natural en anormal". La complicitat amb els responsables de la galería Grey Projects no tan sols li està donant un nom al país del sud-est asiàtic, també li està obrint portes i ja li ha proporcionat l'oportunitat de treballar per altres sales de Singapur.

L'acte inaugural d'aquest vespre començarà a les 19.30 h i mitja hora més tard els assistents seran convidats a participar en un acció performàtica que tindrà lloc en una muntanyeta de cendres de blat que s'ubicarà al centre de la sala. Vilaseca repartirà una tira de ble a cada persona per tal que la puguin fer cremar a l'interior del volcà en una actuació de caire simbòlic sobre la força transformadora de la matèria.

Dahrana reobre les portes de l'antiga casa Haiku de Barcelona, una sala del carrer Perill que romania tancada després d'haver estat un espai per a la dansa. Vilaseca reconeix que l'oportunitat d'exposar en aquesta galeria havent participat de manera intensa en la producció és sinònim de la maduresa que ha assolit en els darrers temps. " Fa cinc anys no m'hi hauria atrevit", afirma.

Vilaseca va viure durant una dècada a Barcelona però ha tornat a Manresa, on ha instal·lat el seu taller. A més, l'artista manresana està ultimant la redacció de la tesi doctoral en Belles Arts. Però té clar que la capital catalana és on es couen les activitats i que no hi pot renunciar. L'exposició que ara instal·la a Gràcia pot girar si en surt l'oportunitat i Vilaseca no descarta que es pugui veure a Manresa.