El desembre de fa tres anys, el pianista Manel Camp, la trompetista Mireia Farrés i el saxofonista Llibert Fortuny s'estrenaven a La Pedrera com a trio amb un concert titulat Jazz'Nadal, on interpretaven clàssics de Mozart, Haydn i nadales com El noi de la mare oLes dotze van tocant portant-les al ter- reny jazzístic. Ara, aquella primera aventura, madurada i centrada en nadales, torna a primera línia a través d'una doble aposta. D'una banda, una gira de deu concerts que el trio engega diumenge a Igualada i que acaba el gener al Jamboree de Barcelona; i de l'altra, l'enregistrament d'un treball musical. Però no busquin un CD tradicional ni remenin -si això encara és possible- en prestatgeries de cap botiga de discos. L'original proposta del trio és un braçalet USB o llapis de memòria. En el seu interior trobaran les 8 nadales que formen JazzNadal i que han estat arranjades per Fortuny i Camp. A grans desafiaments, idees desafiadores.

Els tres músics s'han llançat a la piscina per produir aquest treball editat per Picap i molt pensat per a aquesta època de l'any. Del duet Camp-Fortuny (que fa anys que mantenen una estreta col·laboració) han passat al trio amb la santpedorenca Farrés, amb un projecte que vol tenir continuïtat. Són conscients, expliquen, que el CD "està desapareixent com a format i perquè cada cop hi ha menys establiments que venguin música, deixant de banda les grans superfícies", explica la trompetista. Enregistrar un disc no és senzill però posar-lo a disposició del públic, tampoc. Així, pensant "en quin moment vivim, vam canviar el CD típic per un braçalet USB". I li van donar forma de regal. De la postal (amb el nom del disc i els seus intèrprets a la portada; i les cançons i una imatge del trio a la contraportada), penja una bola transparent d'inspiració nadalenca que conté el braçalet USB.

JazzNadal, que ja es pot adquirir al teatre Kursaal de Manresa i a les sales on el trio actua, a més de la pàgina web -www.jazznadal.com-, proposa, subratlla Manel Camp, "un repertori de nadales que, sense perdre l'esperit original, acaben resultant sorprenents". Per a Farrés, "provenim de mons molt diferents però el bo d'aquest trio és que cadascú deixa espai perquè l'altre faci i desfaci". Dos llenguatges musicals, la clàssica i el jazz, perquè el tercet hi aporti les seves dosis de virtuosisme, experimentació i improvisació. Així, Santa nit es converteix en una balada jazzística, Fum, Fum, Fum, agafa ritmes electrònics i Les dotze van tocant comença de manera tradicional però li espera un gir amb aires de hip hop.

Els concerts del trio aporten "colors molt diferents". Farrés i Camp, armats amb els seus instruments i Fortuny, envoltat de l'EWI, el saxo soprano, el tenor i l'ordinador per crear seqüències de so en directe: "no hi ha res programat", avisa Camp. El directe sempre és "agraït", diu el pianista, sobretot perquè, "no sabem mai on arribarem", assegura Farrés. Ni el disc (com a concepte) no és convencional ni la posada en escena, amb la intervenció del públic en el concert. El repertori el van triar a l'estiu, i el van enregistrar el passat octubre. I en aquest primer JazzNadal, diuen Farrés i Camp, no volíen deixar fora peces com El noi de la mare, Adestes fidelesEl cant dels ocells. I l'any que ve, el Nadal dirà.