L

es vides de la pintora Maria Melania Klignsland i el marxant Josep Dalmau es van creuar l'any 1911 al carrer de la Portaferrissa de Barcelona, una via cèntrica que enllaça la Rambla amb la plaça de la Catedral, on l'emprenedor manresà va obrir una galeria clau en la història de l'art català. La creadora polonesa, nascuda l'any 1876 a Varsòvia i naturalitzada francesa el 1902, va exposar la seva obra a l'establiment del bagenc -substitut del que hi havia al carrer del Pi des del 1906-, un local que es va significar en la difusió de les avantguardes fins al seu tancament, l'any 1930 (ja aleshores, i des del 1923, al Passeig de Gràcia). De l'amistat forjada en aquella trobada en va resultar un retrat a l'oli de Dalmau que el Museu Nacional d'Art de Catalunya incorporarà a partir del juliol de l'any vinent en el recorregut expositiu de les sales d'art modern, que seguiran les recents passes del romànic i el gòtic i es renovaran a fons per ampliar el discurs que el centre elabora sobre aquest període de l'art nacional.

Conscient de la necessitat de reinventar-se per atreure un públic que no arriba al mig miler de visitants anuals -la Sagrada Família supera els 3,2 milions, l'Aquàrium en té 1.6 i el Picasso i CaixaFòrum, més de 900.00-, el MNAC, que dirigeix Pepe Serra, redissenyarà l'àmbit dels segles XIX i XX, i crearà un itinerari des de Marià Fortuny (1838-1874) fins al moviment Dau al Set (anys 50). El Modernisme, de Gaudí als Quatre Gats, ocuparà un espai central, però la nova mirada a la col·lecció s'eixamplarà per donar cabuda no tan sols a la pintura i l'escultura sinó també a la fotografia, el cartellisme, el cinema i l'arquitectura.

La presència de Mela Muter en el nou recorregut, concebut per defugir la simple successió de noms i estils, s'inscriu en la voluntat del MNAC de donar veu a figures oblidades i amb un difícil encaix en les etiquetes tradicionals de la història de l'art. La francopolonesa i Lluïsa Vidal (Barcelona, 1876-1918) són dues personalitats pictòriques que tindran el seu lloc en la reordenació que s'inaugurarà l'estiu de l'any vinent si es compleixen els terminis previstos.

El Museu Comarcal de Manresa conserva un autoretrat de Josep Dalmau i Rafel (1867-1937), pintat cap al 1900, que mostra un jove de poc més de trenta anys de rostre virogós. L'obra que una dècada més tard va realitzar Mela Muter -el nom amb què es coneixia l'artista a resultes del matrimoni que va contreure l'any 1899 amb Micha-el Mutermilch- situa davant l'espectador un Dalmau de mirada absent, en una actitud entre malencònica i displicent. O potser és el tarannà serè i vagarós d'un home enfeinat que pren l'estona de posar al sofà com un instant de relaxament. El quadre emergirà del fons del MNAC per concedir al públic l'oportunitat no tan sols d'admirar el talent de Muter sinó també encuriosir-se per la biografia d'un manresà que va fer, amb fortuna diversa, el doble trànsit d'apropar als catalans l'art d'avantguarda europeu, amb París a l'epicentre, i d'exportar el treball dels autors capdavanters del país a l'escena continental.

Per complementar la mirada que el museu realitza a l'art del segle XX, durant la tardor del 2014 es farà l'exposició temporal Pràctiques artístiques a Catalunya, 1950-1975, un viatge per la realitat cultural del país durant el gruix de la dictadura franquista.

El nom d'Antoni Tàpies presideix l'arrencada del curs, tal com va protagonitzar els darrers mesos de l'anterior. Tàpies. Des de l'interior es pot veure fins diumenge, i des d'aquesta setmana s'acompanya amb una intervenció en les sales de romànic que uneix els dos universos creatius.

En el capítol d'exposicions temporals, el MNAC programa Jo faig el carrer. Joan Colom, fotografies 1957-2007, de l'11 de desembre al maig del 2014; Josep Tapiró, pintor de Tànger (abril-setembre); Carles Casagemas. L'artista sota el mite (octubre-febrer 2015); Perejaume. Mareperlers i ovaladors. Barroc/avantguarda (juliol-setembre); El pintor Antoni Viladomat (1678-1755) (des del maig ); i Històries metàl·liques. Art i poder a la medalla europea (tardor 2014).