"La isla mínima", d'Alberto Rodríguez, ha arrasat en els Premis Goya en portar deu estatuetes, entre elles les de millor director, pel·lícula, guió i actor protagonista, en una edició en la que han predominat les ganes de celebrar la reconciliació del cinema espanyol amb el públic.

El "thriller" d'Alberto Rodríguez ambientat a les maresmes del Guadalquivir culmina així una temporada d'èxits, mentre que el seu principal rival, "El Niño", de Daniel Monzón, es va haver de conformar amb premis més tècnics, quatre en total: direcció de producció, so, efectes especials i cançó, per India Martínez.

El productor José Antonio Félez va estar l'encarregat de recollir el principal guardó de l'Acadèmia de Cinema, que va lliurar Penélope Cruz, i va dedicar unes paraules a un dels grans protagonistes de la nit: l'espectador.

"Seguirem intentant fer-ho bé, fent pel·lícules que us facin sentir orgullosos del vostre cinema", va dir Félez al públic que va omplir les sales de cinema l'any passat.

Javier Gutiérrez "a la vora del col·lapse" i "afònic", va complir els pronòstics amb el premi al millor actor protagonista pel seu fosc inspector policial de "La isla mínima", després d'haver-se portat la Concha de Plata a Sant Sebastià.

I Nerea Barros, pel mateix film, va rebre com un veritable impacte l'anunci del Goya a la millor actriu revelació, que va recollir banyada en llàgrimes.

El Goya a la millor actriu protagonista també estava cantat. Va ser per Bárbara Lennie per "Magical Girl". Però va resultar ser l'únic reconeixement per a la cinta de suspens de Carlos Vermut, que arribava amb set candidatures i l'etiqueta de Sant Sebastià, on va conquistar al setembre una doble Concha al millor director i millor pel·lícula.

Una altra de les protagonistes de la 29 edició dels Goya va ser "8 apellidos vascos", que va unir a l'èxit a taquilla el reconeixement de l'Acadèmia amb tres dels cinc Goyas als quals optava, entre ells el de Dani Rovira, que va fer un a part com a presentador de la gala per recollir el de millor actor revelació.

Karra Elejalde es va coronar com a millor actor de repartiment, precedit d'una gran ovació del públic i fent gala del seu gran sentit de l'humor, i Carmen Machi, la seva parella a la pantalla, es va endur el de millor actriu de repartiment, que va dedicar al seu gran amiga, recentment morta, Amparo Baró.

Javier Fesser pujar a l'escenari dues vegades, per emportar-se el premi al millor guió adaptat i a millor pel·lícula d'animació, i Carlos Marqués Marcet va aconseguir el Goya al millor director novell per "10.000 km", que ja va triomfar en el passat festival de Màlaga i en els premis Gaudí del cinema català.

La hispanoargentina "Relatos Salvajes", que tenia 9 nominacions, se'n va anar amb el Goya a la millor pel·lícula iberoamericana. El seu director, Damián Szifrón, que també estarà als Oscars, va pujar a l'escenari acompanyat dels germans Almodóvar, coproductors espanyols.

El tarannà festiu i les ganes de celebrar estaven més presents que mai en aquests Goya, després d'un any en què el cinema espanyol va aconseguir una guixeta de 130 milions d'euros i una quota de pantalla del 25%, tal com va recordar Rovira en el seu monòleg inicial.

Això sí, molts dels presents, des Daniel Monzón a Agustín Almodóvar, Carlos Vermut o Juan Antonio Bayona, van coincidir a assenyalar, a l'arribar a l'auditori del Centre de Congressos Príncepe Felipe, la paradoxa del cinema espanyol, amb una indústria "precària" i grans dificultats per tirar endavant projectes.

La cerimònia va començar amb un viatge musical al passat en què van pujar a l'escenari Ana Belén, Lolita, Hugo Silva o Fran Perea, i un monòleg en el qual el presentador de la gala, Dani Rovira, li va demanar al ministre de Cultura, José Ignacio Wert, que posés "bona cara".

"Gaudeix, passa-t'ho bé, sent-te estimat i enamora't de nosaltres, perquè som per menjar-nos", va dir Rovira després de recordar que el cinema espanyol va aportar l'any passat més de 27 milions d'euros a les arques de l'Estat, i va crear milers de llocs de treball.

"Hem contribuït no només a la millora de la situació econòmica del nostre país, sinó al fet que 20 milions d'espectadors hagin pogut somiar", ha destacat.

El president de l'Acadèmia, Enrique González Macho, tradicionalment reivindicatiu, va optar enguany per la "el·lipsi", excepte per demanar, una vegada més, la reducció "del maleït IVA" del 21%.

Més combatiu va ser Pedro Almodóvar a excloure Wert del club de "amics" del cinema i la cultura, just abans de lliurar el Goya d'Honor a Antonio Banderas.

Sobre el malagueny, amb qui ha compartit títols com "Átame", "La ley del deseo" o "Matador", el manxec ha destacat que "s'ha llançat sense control i sense prejudicis a tots els abismes als que li he empès".

Banderas, en el seu moment de glòria, va reivindicar la vida "com a aventura i com a joc" i ha assegurat que "el caos és el millor aliat de qualsevol artista", una professió "sempre en crisi".

El premi l'hi va dedicar, molt emocionat, la seva filla Stella del Carmen. "És qui més ha patit les meves absències", ha destacat, abans de subratllar que, malgrat les seves aventures de Hollywood, la seva ment sempre està posada a Espanya.