El Mas de Sant Iscle, a Sant Fruitós de Bages, ha reunit durant dos dies (divendres i ahir) set intèrprets femenines i catalanes en el Festival Elles. El programa ha ofert una amalgama d´estils i propostes, algunes desconegudes i d´altres més consolidades, com Sara Pi i Clara Peya. L´entorn romànic i les temperatures suaus han dibuixat dues nits agradables de música en directe, amb una regular resposta de públic.

El Festival Elles va acabar durant la matinada d´aquest diumenge. Per aquest motiu, Regió7 publicarà demà la crònica de la segona jornada. Pel que fa a la de divendres, entre les quatre actuacions dutes a terme, cal subratllar un nom propi: Clara Peya. La pianista i compositora, amb la col·laboració del cantant Ferran Savall (fill de l´igualadí Jordi Savall), va oferir, sens dubte, el concert més destacat de la vetllada davant d´un centenar d´assistents.

El pop de cambra de Peya, de tacte sensible i exultant, no va posar les coses fàcils al seu acompanyant, obligat a fer malabarismes amb la veu per seguir les partitures de la pianista, amb dosis d´improvisació. La compositora va tocar en primícia alguns temes del seu imminent àlbum amb nom de flor, Mímulus, que ahir es presentava oficialment al Grec. Peya també va interpretar cançons del seu anterior disc, Espiral, a mig camí del jazz i la música de cambra, com «Tardor» i «Hivern».

A la intensa actuació de Clara Peya i Ferran Savall, d´una hora escassa de durada, la van precedir els concerts de Mariona Aupí i Laia Rius, amb projectes més íntims. Aupí va ser l´encarregada d´inaugurar l´Elles, com a guanyadora del primer concurs de cantautores de la segona edició del festival. Acompanyada del guitarrista Guillermo Martorell, l´excantant del grup dels noranta Fang va abordar un repertori de cançó en castellà amb peces indòmites com «Todo para mí» i poemes musicats com «Fàbricas de amor», de l´argentí Juan Gelman (1930-2014).

Laia Rius va prendre el relleu d´Aupí a ralentí, amb un directe delicat. La proposta en solitari de la component del grup Túrnez i Sesé va abordar temes d´una sonoritat híbrida sobre textos escrits per Montse Gort i Xavi Túrnez, com «Vinc d´un cel blau», una bella oda al Mediterrani, «Boig d´amor» i «Victòria». El jazz, el fado i la cançó brasilera van aportar calidesa a la veu de Rius, que també va tocar el violí, al costat del guitarrista Roc Calvet i la violoncel·lista Maria Bou. Una adaptació al català de Dulce Pontes, «Garsa perduda», va tancar el seu repertori.

Ariana Abecasis, de només 23 anys, va ser l´encarregada de posar el punt final a la jornada de divendres. «Gràcies per haver-vos quedat», va dir al públic, al voltant de 2/4 d´una de la matinada, després de més de tres hores de música. Abecasis va pujar el volum amb banda i una barreja de rock, pop i clàssica. La compositora de la Seu d´Urgell va interpretar temes del seu futur primer disc, previst per al setembre, com «La llibertat», «D´esquenes» i «No fer res».