Ramon Llull, una de les figures clau de la cultura catalana i del pensament europeu medieval, no és un personatge desconegut per al compositor manresà Manel Camp. Va musicar el 1999 El llibre de les bèsties i, ja llavors, va quedar "fascinat" per l'original i complex pensador. Un univers escàpol, hiperbòlic, desmesurat que ha retrobat després d'un any de recerca i que vol apropar-se a Llull a partir de la seva obra més representativa de l'etapa ternària de l'Art (1290-1308) i dels nou principis lul·lians d'aquesta època.

Titulat Art, el nou projecte de Camp s'imbueix de l'esperit múltiple i eclèctic de Llull en un muntatge que combinarà música, paraula i circ i que s'estrenarà al teatre Kursaal de Manresa el 20 de novembre. És l'aportació del compositor manresà -que ha unit sovint música i literatura al llarg de la seva carrera- a la commemoració de l'Any Llull, que se celebrarà el 2016 coincidint amb el set-centenari de la seva mort.

Art serà un espectacle, però el primer tast serà un disc que la setmana passada s'acabava d'enregistrar a l'estudi Casamitjana. El treball està previst que surti al carrer a principi de novembre amb la intenció d'aportar un element diferencial a l'homenatge: "ningú no s'havia plantejat que Llull es pogués interpretar en clau jazzística". Doncs ara, ja sí.

La música creada per Camp està estructurada en nou peces basades i titulades com els nou principis lul·lians de l'època ternària: Bondat; Grandesa; Eternitat; Poder; Saviesa; Voluntat; Virtut; Veritat i Glòria. Els responsables de transportar al jazz l'obra de Llull és la formació Manel Camp Quartet, amb una llarga i reconeguda trajectòria, amb Manel Camp (piano), Matthew Simon (trompeta i flugel), Horacio Fumero (contrabaix) i el sallentí Lluís Ribalta (bateria). A les paraules lul·lianes l'actor Joan Crosas, company de Camp en múltiples batalles artístiques, que interpretarà passatges autobiogràfics del mestre medieval.