Entusiasme general anit entre els espectadors que van assistir a la festa inaugural de la Fira Mediterrània de Manresa, que enguany celebra la divuitena edició. El muntatge elaborat a tres bandes per la Cobla Sant Jordi Ciutat de Barcelona, la companyia Kulbik Dance i DJ Mario Nieto va rebre els aplaudiments fervorosos del públic per coronar una vetllada que havia escalfat l'inimitable Màrius Serra amb un humorístic "Pròleg poliglot" i que músics i ballarins van rubricar posteriorment amb In Somni, un projecte nascut, precisament, en l'edició de l'any passat del certamen manresà.

Dos territoris creatius tan distants com el hip-hop i la música de cobla van caminar plegats sobre l'escenari del Kursaal gràcies a una proposta aparentment inversemblant. In Somni és un concert teatralitzat que protagonitza Danny Jan, un noi que vol dormir però està tan cansat i el cap li funciona tan ràpid que no aconsegueix trobar el camí del son. Un conjunt de peces que van extreure el bo i millor de la desena de músics de la cobla barcelonina va ser la banda sonora de tonalitats oníriques que va ambientar el progressiu despertar juganer dels ninotets representats pels ballarins de Kulbik i que no van parar de moure's. Kanga Valls va signar la coreografia i la direcció de l'espectacle.

La inauguració va significar el primer punt àlgid de la Mediterrània d'enguany. Alguns espectadors recordaven en els minuts previs a l'inici del muntatge que van descobrir el treball conjunt de Kulbik i la Cobla fa dotze mesos al pati del Kursaal. El que aleshores va ser un laboratori de creació, posteriorment va esdevenir un espectacle que es va estrenar a principi d'aquest mes d'octubre al Mercat de les Flors de Barcelona.

La cultura és mestissatge i fusió. In Somni participa d'aquest ideari explorant les possibilitats de la promiscuïtat entre els sons i les melodies que caracteritzen les cobles i la dansa urbana contemporània. La tradició de tenores, flabiols, fiscorns i altres instruments de llarga trajectòria va conviure al costat dels ritmes eclèctics, frenètics, geomètrics i lliures del hip hop. Un matrimoni inesperat amb un tercer convidat en la figura de la música electrònica va reblar el clau d'una peça coral de potent intensitat visual.

El teatre Kursaal va vibrar amb el resultat de la hibridació. Tot i que no es va omplir com seria desitjable per a un espectacle d'inauguració, l'equipament del passeig Pere III va registrar una entrada acceptable i les butaques buides no es van notar quan, després d'una hora de música i ball, els concurrents van esclatar amb encesos aplaudiments. Si hi havia escèptics, ben probablement van quedar convençuts de les bondats de l'aliança.

La fortuna que l'espectacle farà a partir d'ara encara està per escriure, però és un mèrit de la fira aconseguir, d'una banda, unir dues cultures tan diferents, i, de l'altra, concretar en muntatges professionals els temptejos que apadrina cada any a Manresa. La Mediterrània ja està en marxa i té encara per oferir tres jornades a tot tren. L'arrencada, atesa la resposta obtinguda entre els assistents, va ser excel·lent.