El director del Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC), Pepe Serra, ha alertat que el trasllat a Vilanova de Sixena de les pintures murals de la sala capitular del monestir exposades a l'equipament de Montjuïc en faria perillar la integritat. En el judici que va començar ahir al jutjat d'instància número 2 d'Osca, ha insistit que formen part d'una col·lecció indivisible protegida per la llei del patrimoni català i que "si marxessin, les pintures perdrien més del que guanyarien. El MNAC és el museu de referència de pintura mural romànica més important del món, compleix amb les normes més estrictes de conservació i els ofereix un escenari únic per mostrar-se al món". A més, el trasllat "suposaria alts riscos de pèrdua de valor patrimonial" a unes pintures de fragilitat extrema. Ara bé, per a dos tècnics del Govern aragonès el retorn de les pintures al seu lloc original, restaurat amb una inversió de 3,8 milions d'euros, és un procediment possible.

De tota manera, la vista s'ha iniciat amb la decisió de la jutge d'acceptar incorporar a la causa que enfronta l'Aragó i Catalunya un document del Vaticà que legitima el Govern aragonès per pledejar en nom de les monges santjoanistes, titulars de les pintures.

Després d'això, una part substancial dels interrogatoris als testimonis s'ha centrat en la validesa i abast del contracte subscrit el desembre del 1992 entre la Generalitat i l'anterior mare federal de les monges santjoanistes per deixar en mans de l'administració catalana les pintures a títol de dipòsit. El conseller de Cultura que va signar aquell document, Joan Guitart, ha declarat que "la intenció" era fer una donació perquè les pintures no sortissin "mai" del MNAC. Les monges de Sixena, ha prosseguit, tenien coneixement que des del 1961 estaven exposades al públic: "era el que volien". Els advocats d'Osca, en canvi, asseguren que aquest contracte "és fals".