L'Espai d'art Pere Pruna del Museu de Montserrat acull, des d'aquest dijous i fins l'11 de setembre, una exposició inèdita de fotografies de la família Gasull. Es tracta d'un diàleg entre Martí Gasull Coral (1919-1994) i el seu fill, Martí Gasull Avellán (1944), on s'hi poden veure, per primer cop, fotografies dels dos creadors juntes. Tot i les diferències entre l'un i l'altre, el comissari de l'exposició, José Corredor-Matheos, ha explicat que el fons és el mateix: "els personatges i els objectes són vistos d'una mateixa manera, com una cosa viva". Mentre Gasull Coral tenia com a camp de treball la ciutat, els seus paisatges, els seus habitants i els seus objectes, Gasull Avellán va centrar la seva tasca en retrats de personatges més realistes, des de pintors i escultors, fins a poetes o polítics.

En la mostra 'Llegat fotogràfic', Martí Gasull Avellán presenta fotografies seves i del seu pare, Martí Gasull Coral, que no s'havien mostrat mai juntes. D'una banda, es poden veure les instantànies de Gasull Coral que van ser premiades als anys quaranta i cinquanta del segle passat, i, de l'altra, Gasull Avellán mostra una selecció de les fotografies que va fer als grans artistes catalans, amb qui s'ha relacionat i compartit moltes vivències.

El comissari de l'exposició, José Corredor-Matheos, ha relatat que la mostra té diferents valors, com la "gran qualitat" de les obres, però també el fet que "permet veure l'evolució que ha tingut la fotografia al llarg dels anys". "Cada un d'ells representa un moment determinat i això permet veure les tendències estètiques que han predominat en el món de la fotografia en diferents moments de la història", ha expressat Corredor-Matheos.

De la seva banda, Martí Gasull fill, ha explicat que, tot i les diferències que separen la seva fotografia de la del seu pare, hi ha una cosa que els uneix: la mirada. "Ell tenia un estil més creatiu i jo més tècnic, però en la qüestió dels retrats jo tinc la mateixa mirada que ell", ha expressat. Segons ell, cap dels dos no ha fet mai "cap retrat gratuïtament". Considera que "avui dia amb el format digital es fan mil fotografies per treure'n una de bona, en canvi, abans quan fèiem un retrat o una foto de reportatge ens la pensàvem molt bé abans de fer-la".

El comissari de la mostra també troba punts en comú entre les obres dels dos fotògrafs, ja que considera que tant el pare com el fill "veuen els personatges i els objectes com una cosa viva". "Les fotografies ens permeten veure una pedra, un fanal o un tros de vitrall amb caràcter, com un objectiu viu i no inert", ha relatat Corredor-Matheos, qui ha elogiat la capacitat de la fotografia de reflectir la realitat, "no d'una manera cru, sinó passada per una visió estètica i en profunditat".

Gasull Avellán exposa per primer cop la seva obra

Aquesta és la primera ocasió que es mostren de manera conjunta les fotografies de les dues generacions dels Gasull, però també el primer cop que Martí Gasull Avellán exposa la seva obra. Gasull Avellán es mostra molt satisfet pel muntatge, ja que mai no ha donat importància artística a la seva obra. "És una feina que m'ha entusiasmat, ha sigut la meva vida i m'ha brindat la oportunitat d'enriquir-me culturalment i humanament, però no l'he considerada mai art", ha expressat.

La feina de Martí Avellán s'ha centrat, principalment, en retratar personatges molt diversos, des de pintors i escultors, passant per poetes i polítics. Així doncs, en els seus retrats s'hi pot trobar des de la primera generació renovadora que va aparèixer després de la Guerra Civil, com els pintors Josep Guinovart i Joan Hernández Pijuan; a les generacions següents, com Sergi Aguilar, Riera i Aragó, Madola. També els poetes J. V. Foix o Joan Brossa i artistes d'altres països com Kounelis i Crhisto.

De fet, el comissari de la mostra ha explicat que en moltes ocasions els fotògrafs no s'adonen que "han fet grans obres d'art" pel fet de tractar-se d'encàrrecs professionals. Per Corredor-Matheos, "amb la fotografia es pot arribar al mateix nivell de qualitat artística que qualsevol altre art" i considera que "no totes les pintures i escultures que s'exposen en galeries són art".