La sala 3 del complex multicines Bages Centre de Manresa acull avui i dijous dues sessions (18.30 i 20.30 h) del documental El Bosco, el jardín de los sueños, una producció del Museo del Prado que s'inscriu en els actes de commemoració del cinquè centenari del naixement del pintor holandès Hyeronimus van Aken, el Bosch (1450 aprox.-1516).

El centre madrileny acull fins al dia 11 de setembre una gran retrospectiva de l'artista que inclou els vuit quadres que es conserven a l'estat així com altres pintures procedents de museus i col·leccions d'arreu del món.

El film està dirigit per José Luis López Linares -que té tres premis Goya i va ser nominat als Emmy- dura 90 minuts i fa un viatge per la vida i l'obra del Bosch centrant-se en la tesi de Reinert Falkenburg segons la qual el tríptic El jardí de les delícies va ser creat com un element de conversa per la cort de Nassau, a Brussel·les. El documental aporta la visió d'artistes, músics, filòsofs i historiadors de l'art com a elements afegits al debat que fa cinc segles que perdura sobre el significat d'aquesta obra icònica: intervenen en la cinta figures de la talla de Salman Rushdie, Cees Nooteboom, Laura Restrepo, Sílvia Pérez Cruz, Michel Onfray, Isabel Muñoz i Miquel Barceló, entre d'altres.

L'obra del Bosch és molt particular i el seu imaginari forma part de la història de la pintura amb majúscules. Poc se sap de la seva vida, i la data de la seva mort és de les poques que es poden aportar amb precisió per configurar la biografia del pintor nascut a 's-Hertogenbosch (Holanda).

El documental centra la mirada en el tríptic esmentat com a emblema de l'univers simbòlic del Bosch. La mostra del Prado, que prèviament es va veure a la localitat natal de l'artista, és la més important que s'ha fet sobre l'autor, amb 65 peces que mai no s'havien aplegat juntes. Del Bosch s'ha dit que potser va ser membre d'una secta esotèrica, un cripto-càtar, un alquimista i, fins i tot, algú tant culte que era capaç d'incorporar missatges als quadres en forma de jocs de paraules visuals, basats o bé en textos de la Bíblia o bé en el món del folklore.

El documental ha arribat a un centenar de sales de cinema d'arreu de l'estat, entre les quals la de Manresa, i ha estat finançada per la Fundación BBVA, que és, alhora, el patrocinador de l'exposició del Prado.