L'exposició de 14 obres de creació recent que l'artista manresà Josep Morral exposa des d'ahir i fins a l'11 de desembre al Museu Comarcal de Manresa es titula L'efímer. D'entrada són molt diferents dels retaules veïns, ja que es mostren a les sales del barroc en el que suposa l'inici d'una experiència (que es vol que tingui continuïtat) que fa dialogar art dels segles XVII i XVIII amb l'actual. El barroc mediterrani és carregat, ple d'imatges i daurats. Mentre que les obres de Morral, tal com va explicar ell mateix en l'acte d'inauguració d'ahir al vespre, són "etèries, més buides, amb un aire d'espiritualitat i místic que lliga més amb el barroc holandès, de Vermeer, que no és tan religiós i és més intimista. L'obra reflexiona sobre l'efímer de l'existència".

Morral, que és llicenciat en Belles Arts i catedràtic de dibuix a l'institut Pius Font i Quer, deixa a l'interpretació dels visitants el lligam entre les seves obres (pintures acríliques sobre paper i treballs fotogràfics manipulats digitalment) i el barroc, encara que va donar algunes pistes per arribar a les diverses capes de lectura que ofereixen. D'una banda, el detall del color i les textures, especialment en les més càlides, i no tant en les més blavoses. D'altra banda, va referir-se a l'ús que fa dels ossos i dels núvols per destacar que és "sense la connotació negativa a la quals habitualment s'associen tant uns com altres". Per a ell, els ossos són el que ens sosté i, per tant, formen part de la vida. Mentre que els núvols també "són font de vida". I va concloure: "relliguen el nostre interior en relació a l'exterior, lligat al cosmos i a l'univers".

Les obres de Morral, talment com un tríptic, s'exposen en un pany de paret entre els retaules de Viladordis, de l'antic convent del Carme i de la desapareguda església del Roser de Manresa. Però n'hi ha una que literalment es fon amb el fons barroc del Museu. Acostar-se s'ha de buscar al costat del retaule del Roser de l'església de Sant Gil de Torà de Riubregós.