La figura humana ocupa la vintena de teles amb què Miquel Esparbé (Manresa, 1942) torna a exposar a la seva ciutat després d'una dotzena d'anys d'absència. Vinculat al Cercle Artístic des de fa dècades, ahir al vespre va ser el protagonista en l'acte inaugural de la mostra que l'entitat programa cada any amb motiu de la festa major, un projecte que porta per títol El pintor i les models.

"Recordo quan el Cercle estava al carrer Magnet, al Centro Navarro Aragonés", va explicar Esparbé davant del mig centenar d'assistents que van omplir la sala fins al punt que hi va haver gent que va seguir l'acte inaugural gairebé des del carrer. Tibant del fil de la memòria, va rememorar que "quan fèiem classe amb models nus, passàvem la cortina".

Miquel Esparbé va ingressar a l'escola d'Arts i Oficis als 14 anys i en va sortir amb Matrícula d'Honor. La seva formació va continuar amb un mestre de la perspectiva com Josep Mestres Cabanes, a qui va acompanyar en diverses ocasions a la sala de la cúpula del Liceu de Barcelona on creava les seves reconegudes escenografies, i als tallers de pintors com Basiana i Vilajosana. La seva dilatada trajectòria inclou el gènere del cartellisme, el còmic, els murals i, també, el cinema a través del curtmetratge, l'animació i la publicitat. Al llarg de la seva carrera ha realitzat una quarantena d'exposicions individuals i un centenar de col·lectives, i hi ha obra seva en museus i equipaments culturals d'Estats Units, Canadà, França, Itàlia i Bèlgica.

"Hi ha quadres de fa deu anys i alguns que tenen només uns mesos", va explicar Miquel Esparbé a Regió7. "Quan em van trucar del Cercle, em va fer molta il·lusió, feia temps que no exposava a Manresa". Concretament, des del 2004, quan va mostrar la seva obra a Art 7 amb motiu del quarantè aniversari de la seva primera exhibició individual a la ciutat.

Una constant en la trajectòria pictòrica de Miquel Esparbé, que a principi dels anys 90 va fer d'acuditaire gràfic de la jornada futbolística per a Regió7, és l'interès per la figura humana en les seves múltiples variants i possibilitats. De les parets del Cercle pengen cossos femenins nus com en els quadres La bruixa de Fontaineblau, Lolita, Bany a la riera, Capvespre i Càntir d'aram. El to carnal de les escenes contrasta amb la intensitat cromàtica dels olis creant unes atmosferes de serenitat que criden poderosament l'atenció de l'espectador. Són quadres que exhibeixen no tant sols el talent del creador, també reclamen una mirada que vagi més enllà de la contemplació superficial.

En el cas de les pintures que versen sobre el món del circ -Barret negre, Família del circ, Músics, L'home dels putxinel·lis, Góndola, Serenata-, Esparbé projecta la complexitat del detall, la riquesa de les formes. Els quadres que es poden veure fins a mitjan del mes vinent al Cercle ensenyen cossos que llueixen la seva rotunditat vital.

Miquel Esparbé lluïa ahir un somriure d'orella a orella, aclaparat perquè l'apertura de l'exposició va reunir "tots els amics". La presidenta de l'entitat, Alba Comas, es va referir tant al caràcter "polifacètic" de les inquietuds artístiques d'Esparbé com al seu compromís amb la vida associativa de la ciutat. Per la seva banda, la regidora de Cultura, Anna Crespo, va destacar el conjunt de la carrera d'un artista amb més de mig segle d'ofici sobre les espatlles.

Un dels quadres més especials de la mostra és Cercle tancat, dedicat a l'avi Manel Esparbé i Dinares, compositor musical. Un exemple d'una nissaga de talentosos artistes. Curiosament, el seu fill Miki ahir també estrenava, en concret, la pel·lícula Cuerpo de élite a les sales de cinema.