La crisi migratòria i els atemptats centren el Visa pour l'Image de fotoperiodisme

El festival es pot visitar fins al proper 11 de setembre a Perpinyà, amb més mesures de seguretat que mai

28.08.2016 | 07:23
La crisi migratòria i els atemptats centren el Visa pour l'Image de fotoperiodisme
Dos nois fumen la droga Paco, de moda a Sud-amèrica, en una imatge de Salvador de Bahia (Brasil), el 2010

La crisi migratòria i els atemptats terroristes són dos dels eixos principals del 28è festival internacional de fotoperiodisme Visa pour l'Image de Perpinyà, que es va inaugurar ahir i es perllongarà fins a l'11 de setembre. Els últims atemptats a França han alterat l'organització de diversos esdeveniments i el Visa no n'és una excepció. Per primera vegada, la policia controlarà tots els accessos a les exposicions, es revisaran bosses de mà i s'instal·laran arcs detectors de metalls. A més, s'han cancel·lat per motius de seguretat les projeccions que habitualment es feien a la plaça de la República.
Malgrat tot, el programa es manté inalterable. "Hi haurà una mica més de cua pels controls, però el més important és que el Visa seguirà parlant amb la mateixa força de sempre", defensa el director, Jean François Leroy. Els organitzadors remarquen que la mostra continua posant el focus en els temes d'actualitat d'arreu del món sense autoimposar-se cap censura, amb la voluntat de ser un "crit a la llibertat".
La cita mostra als milers de visitants els conflictes latents i les problemàtiques (moltes, sovint oblidades) que sacsegen els cinc continents. Enguany, hi haurà 22 exposicions de diversos professionals que l'organització ha hagut de triar entre els més de 4.500 treballs rebuts. El context d'alarma després dels diversos atemptats a França altera l'organització de l'esdeveniment, però manté intacta la seva essència, tal com defensa el director del Visa.
Jean-François Leroy assegura que mai no ha rebut cap "pressió" de cap estament ni institució a l'hora d'escollir els temes dels quals ha de parlar o quin tipus de fotografies ha d'exposar. Tampoc aquest any, després que França hagi estat objectiu dels terroristes en els atemptats de París i Niça. "Seguim parlant amb les mateixes paraules i amb la mateixa força del que passa al món, no tindria cap sentit que un festival com el Visa censurés el treball dels fotoperiodistes, seria una aberració", manifesta Leroy. El director insisteix que volen reflexionar i parlar "de tots els atemptats", no només dels que han passat a França o Bèlgica, i critica que sovint el focus mediàtic recau en els morts que tenim més a prop però oblida d'altres successos igual o més sanguinaris que passen a altres ciutats com Beirut, Istanbul, Alepo o Bamako.
El festival també programa taules rodones i exposicions per reflexionar sobre alguns temes que poden inquietar els radicals, com són els camps de refugiats a les portes d'Europa o l'ocupació que Estat Islàmic duu a terme a la ciutat iraquiana de Mossul des de fa més de dos anys. "Programem els temes en funció de l'actualitat i no de l'amenaça terrorista que pateix el país, i ho fem amb total llibertat", remarca el director del certamen.

Mesures excepcionals
Malgrat que el fons del Visa pour l'Image es manté inalterable, sí que hi haurà diversos canvis organitzatius per garantir la seguretat dels visitants. Per exemple, es controlaran els accessos a totes les sales d'exposicions, on hi haurà presència policial, s'instal·laran arcs detectors de metalls i es revisaran bosses de mà i motxilles. Des de l'organització reconeixen que hi poden haver algunes molèsties per als visitants. Compten que es faran cues, però demanen paciència a la ciutadania.
Un dels esdeveniments complementaris a les exposicions són les vetllades que es fan cada vespre del 29 d'agost al 3 de setembre i que repassen els esdeveniments més destacats dels darrers dotze mesos a través de projeccions i debats. Aquestes sessions es fan sempre al recinte de Campo Santo però, a més, el Visa instal·lava una pantalla a la plaça de la República per tal que més gent ho pogués seguir. Aquesta activitat s'ha suspès per motius de seguretat.
Segons ha explicat l'alcalde de Perpinyà, Jean Marc Pujol, experts en la matèria han estat revisant el recinte i han conclòs que no poden garantir-ne la seguretat. El problema és que sota de la plaça hi ha un aparcament subterrani que dificulta poder tenir tot l'espai controlat. La principal autoritat municipal apunta que durant les tres setmanes del Visa hi haurà presència policial i que, per compte de l'Ajuntament, estaran activats tots els efectius de la Policia Local.
Pujol també diu que ha estat en converses amb el ministre de l'Interior, Bernard Cazeneuve, i que tots dos han convingut que el Visa s'havia de mantenir "per no cedir a les pressions dels terroristes". "Som un país lliure que vol combatre aquests obscurantismes i que ho vol fer defensant la llibertat", manifesta.
L'alcalde anima els visitants a seguir venint a Perpinyà i afirma que la seguretat estarà garantida en tot moment. L'any passat, el certamen va assolir la xifra rècord de visitants i va arribar a les 238.000 persones (el 27% d'increment respecte de l'any anterior).

Temàtica àmplia
Entre les 22 exposicions que es podran veure fins l'11 de setembre hi ha un repertori ampli en temàtiques i procedències. Tres de les mostres estaran dedicades a la crisi migratòria. S'han convidat dos fotògrafs grecs que estan immortalitzant el drama des del primer moment, com són Yannis Behrakis i Aris Messenis; i també la francesa Marie Dorigny, que centra el seu treball en les dones exiliades. Altres temes que seran presents al Visa seran els reportatges sobre una nova droga altament addictiva estesa a l'Argentina i altres països sudamericans, que es coneix amb el nom de Paco; el treball de Peter Bauza per denunciar la doble cara del Brasil: mentre s'inverteixen milions en grans infraestructures esportives, centenars de famílies malviuen en edificis ocupats pels sense sostre, o el reportatge de Frédéric Noy que mostra els estralls de l'homofòbia a l'Àfrica.
Hi haurà espai també per a conflictes a països com el Kurdistan i Sudan del Sud o el que enfronta israelians i palestins des de fa 70 anys. S'abordarà el tràfic il·legal de marfil al centre del continent africà i els centres d'internament per a discapacitats intel·lectuals a Rússia. A més, aquest any es recupera un reportatge fotogràfic de Marc Riboud sobre com Fidel Castro va rebre la notícia de l'assassinat de John F. Kennedy, fa 52 anys.
Visa pour l'Image té novament una setmana destinada als professionals i té pràcticament acabades les obres del Centre Internacional de Fotoperiodisme al convent dels Minimes, un projecte que vol fer de Perpinyà capital mundial del fotoperiodisme durant tot l'any i que treballarà per a l'exhibició i l'arxiu dels treballs dels fotoperiodistes arreu del món.
El festival també fa entrega de diversos guardons per reconèixer la tasca dels professionals dedicats al fotoperiodisme. L'any 2015 van entregar-se més de 133.000 euros en premis. En paral·lel, l'organització ha donat a conèixer que en aquesta edició hi haurà prop d'un miler de professionals acreditats. De fet, el festival va obrir portes ahir per al públic generalista i demà, dilluns 29 d'agost, per als professionals.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook

Cartellera de cine

Bages Centre

Bages Centre

Consulta les pel·lícules i els horaris que es projecten a Manresa.

 
Enllaços recomanats: Premis cinema