Sitges tanca l'Any Casas amb una mirada polièdrica a l'obra de l'artista

Un quadre del Museu de Montserrat i fotografies del solsoní Adolf Mas formen part del gruix de 178 peces que es poden veure a l'exposició oberta fins al febrer al Maricel de la vila del Garraf

15.11.2016 | 00:00
El comissari Ignasi Domènec mostra el quadre "Jove decadent. Després del ball", del Museu de Montserrat

No és una mostra antològica però la mirada és prou àmplia per oferir a l'espectador una visió panoràmica i completa de l'obra de Ramon Casas. L'exposició que s'erigeix en l'acte central i la cloenda de l'any dedicat a la vida i l'obra del pintor modernista obre portes demà al Museu de Maricel de Sitges amb un quadre del Museu de Montserrat (Jove decadent. Després del ball) i fotografies del solsoní Adolf Mas entre les 178 obres que s'hi exhibeixen. Comissariada per Ignasi Domènech, cap de col·leccions dels Museus de Sitges, i Francesc Quílez, coordinador de Col·leccions del Museu Nacional d'Art de Catalunya, Ramon Casas. La modernitat anhelada s'estructura en cinc àmbits que revisen qüestions centrals de la producció de l'artista com les influències rebudes i exercides, la vida bohèmia, el tractament de la figura femenina i la preocupació per les qüestions socials.
"Com tot gran artista, les mirades sobre Ramon Casas no estan exhaurides", va explicar Ignasi Domènech en una concorreguda presentació a la premsa que va deixar al descobert algunes obres inèdites que són un dels atractius de l'exposició. Un pati parisenc pintat el 1900, un oli d'una plaça de braus del 1890 i dues escenes de circ del 1899 es deixen veure al públic per primer cop, de la mateixa manera que un joc de cartes dibuixat per Cases que fins ara no havia sortit dels fons del Museu del Cau Ferrat de la vila del Garraf.
Segons Francesc Quílez, "l'exposició juga a mostrar la contradicció que hi ha en la idea de modernitat d'un pintor que va iniciar aquest camí però no el va arribar a culminar". Per al comissari, Casas "va assimilar la modernitat, però va tenir dificultats per portar-la gaire lluny, com ara una clientela refractària a aquestes idees".
L'exposició està organitzada pel Consorci dels Museus de Sitges, el Museu Nacional d'Art de Catalunya i l'Obra Social la Caixa, amb la col·laboració de la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona i l'Ajuntament de Sitges. Durant el recorregut per les sales del Maricel, el visitant pot percebre les influències que va rebre Casas en la seva etapa de formació i el llegat que va deixar en altres artistes més joves. Per aquest motiu, al costat dels olis, les aquarel·les i els dibuixos del barceloní, que va compartir residència a partir del 1907 al monestir de Sant Benet de Bages que va comprar la seva mare, també se'n mostren d'altres de Toulouse-Lautrec, Sargent, Picasso, Sorolla i Romero de Torres. "Casas va descobrir els grans mestres del barroc espanyol quan era a París", va apuntar Domènech.
El Museu de Montserrat exhibeix habitualment, en la sala dedicada a Ramon Casas, un quadre "magnífic", tal com ahir el va qualificar Domènech, que mostra una noia estirada en un llit. L'oli Jove decadent. Després del ball (1899) es pot veure fins a mitjan febrer al Maricel en l'àmbit Identitats ambivalents, en el qual s'explora el tractament que l'artista va fer de la figura femenina en la seva obra. "Casas va pintar la dona burgesa que surt del ball exhausta i cansada i amb el carnet de ball ple, però també la dona moderna que llegeix, va en bicicleta i condueix un cotxe".
La mostra també dóna testimoni dels vincles entre la pintura de Ramon Casas i la fotografia, que van compartir l'una i l'altra l'interès per reflectir els canvis demogràfics que va experimentar la Barcelona de principi del segle XX. Entre els autors de les imatges exposades figura el solsoní Adolf Mas, conegut per la seva participació en l'expedició del 1907 que va donar a conèixer el romànic pirinenc, a més de ser un retratista de referència de l'art hispànic de l'època. Mas, però, també va ser un destacat fotoreporter de la vida quotidiana de la capital catalana, tal com ja va explicar Blanca Giribet fa un temps amb el llibre Barcelona, 1900-1917. Els reportatges d'Adolf Mas.
El darrer tram de Ramon Casas. La modernitat anhelada el constitueix una col·lecció de nus que exemplifica la trajectòria del pintor. "Va portar la influència vuitcentista que s'expressa en el seu mestre Carolus Duran amb gran atreviment formal i rupturista", va advertir Domènech.
L'exposició serà oberta fins al 19 de febrer, i durant aquest període es fan visites guiades, tallers i altres activitats.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook

Cartellera de cine

Bages Centre

Bages Centre

Consulta les pel·lícules i els horaris que es projecten a Manresa.

 

Cultures

Vilarasau i Bosch, sobrietat per a la lírica de Màrius Torres i per al realisme de Joan Sales

Vilarasau i Bosch, sobrietat per a la lírica de Màrius Torres i per al realisme de Joan Sales

La poesia de Màrius Torres (Lleida, 1910-Sant Quirze Safaja, 1942) va omplir ahir el petit...

Una pel·lícula amb moltes raons

Una pel·lícula amb moltes raons

Un pis de Manresa es converteix en el plató de rodatge del debut en el llargmetratge d'Esteve...

Manresa roda una de les set raons per fugir de la societat

Manresa roda una de les set raons per fugir de la societat

Els desnonaments protagonitzen una de les històries del film de Soler, Quinto i Torras que avui es...

Enllaços recomanats: Premis cinema