La vida de les persones val ben poca cosa en una guerra i els bombardejos que van patir diverses ciutats catalanes durant el conflicte iniciat per la sublevació militar del 18 de juliol del 1936 va certificar que la població civil era tant o més susceptible de causar baixa que els mateixos soldats del front. Un llibre del segell d'origen manresà Angle Editorial, Sota les bombes, ofereix una mirada global a un dels elements que van desencadenar l'ensulsiada republicana després de dos anys i mig de combat desigual.

«Hi ha molts llibres de temàtica local sobre els bombardejos», certifica l'historiador David Iñíguez, coautor del volum juntament amb David Gesalí i Josep R. Casals. Sota les bombes s'estructura bàsicament a partir de la imatge: fotografies, gràfics i la reproducció de documents, juntament amb els textos, donen cos a un volum que també advoca per desmitificar uns quants tòpics. «Calia un llibre com aquest per explicar els bombardejos d'una manera entenedora i visual», apunta.

Barcelona va ser un objectiu prioritari dels bombardejos, però no l'únic, «i volem desmentir que fos la primera gran ciutat que patís aquest tipus d'agressió militar. Les grans potències colonials ja ho feien, i a Madrid, Durango, Gernika... també va passar. El setge aeri tenia la finalitat d'estrangular l'economia de guerra de la República». Un altre lloc comú de la història és el victimisme: «quan consultes arxius locals, t'adones de fins a quin punt la defensa passiva va ser un gran esforç col·lectiu en el qual van participar els militars, els ajuntaments, sectors professionals, la ciutadania... El victimisme és un mite, la República va lluitar fort amb els recursos que tenia».

Els autors tenen clar que el dels bombardejos és un assumpte que encara reclama molta investigació. Segons Íñiguez, «cada bombardeig té unes causes concretes, la seva pròpia història. L'1 d'octubre del 1937, l'aviació italiana va atacar de manera salvatge el passeig de la Barceloneta. Era evident que no hi havia cap punt estratègic, es tractava tan sols de provocar el caos matant molta gent». Un altre exemple és la matança del mercat de Granollers, causada per la falta de precisió: «anaven contra una central elèctrica i ni tan sols la van tocar».

La narrativa, punt fort

Angle Editorial és un segell de mida mitjana en l'ecosistema de l'edició catalana. La narrativa és des dels seus inicis, ara fa un quart de segle, un dels elements principals del catàleg, i per aquest Sant Jordi presenta un conjunt de novel·les amb les quals es vol fer un forat en les preferències dels lectors. Carrers salvatges, del barceloní Àlex Gombau, parla de la vida al Bronx dels anys 70, una època de conflictivitat social que van patir els protagonistes, la família Pabon, arribada de Puerto Rico.

En el registre dramàtic també es desplega la història de Color de llet, de l'anglesa Nell Leyshon, on una adolescent que té una cama esguerrada se n'ha d'anar a servir a casa del vicari. Kent Haruf planteja, a Nosaltres en la nit, una trobada entre dos vidus veïns, l'Addie i el Louis, amb final inesperat.

Dins la col·lecció Capital Books, Angle presenta una nova immersió de Dory Sontheimer, autora de Les set caixes, en el passat dels seus parents jueus, marcat per l'holocaust nazi. A La vuitena caixa, ressegueix la vida dels nens de la família. Per la seva part, Margarida Aritzeta viatja fins a l'hivern del 1945 a La filla esborrada, en plena postguerra on s'estimen una joveneta i un lluitador antifranquista.

L'Anna-Priscila Magriñà es pregunta quina relació hi ha entre les darreres paraules d'un assassí i Nike, entre Freus i l'origen de la Coca-Cola i, entre moltes altres qüestions, els Kellogs i la contenció sexual. Tot això i molt més es resol a Tot està connectat, que, com diu el subtítol, és un grapat d'històries curioses de la vida moderna que deixen ben distret a qui les llegeix. En l'altra novetat de no ficció d'Angle, Feminisme de butxaca, Bel Olid s'apunta a la causa amb contundència i sense ambigüitats per combatre les formes subtils que adopten el masclisme i el patriarcat avui en dia. Un llibre necessari per fer front a una de les plagues de la contemporaneïtat.