E l festival de Canes ja ha agafat el seu esbojarrat ritme d'estrenes habitual, per sort i desgràcia dels entusiasmats i insomnes representants de la premsa especialitzada. En poques hores s'han pogut veure a la Croissette dues personalíssimes directores franceses amb el segell del millor cinema d'autor i dos realitzadors capaços dels prodigis més insospitats. Les dues primeres són Agnès Varda i Claire Denis, dues narradores de generacions llunyanes, però poderosament actives. La llegendària Varda, de només 89 anys, la iaia de la nouvelle vague, s'ha unit al fotògraf Jr per al documental Visages Villages, que ens mostra el seu viatge pel territori francès creant murals espectaculars a la recerca d'una mirada còmplice. El film és emotiu i fascinant a parts iguals i despertarà la complicitat de la cinefília mundial amb una interessant tesi artística sobre la imatge. L'epíleg del film, orquestrat per un diabòlicament absent Jean-Luc Godard, és digne de marcar la seva controvertida biografia.

Claire Denis obria la «Quinzena dels realitzadors», un apartat paral·lel a l'oficial que enguany acull noms tan atractius com el principal aparador del festival. Un beau soleil intérieur és un film que sorprendrà els seguidors de la dura i lírica Denis, perquè gairebé ens ha servit una comèdia de bulevard per al lluïment de Juliette Binoche. La producció més comercial que mai ha signat Denis pot ser interpretada com un retrat de la inestabilitat emocional dels francesos de 40 a 50 anys, un terreny pantanós on la realitzadora demostra moure's amb fabulosa facilitat. Dins la secció oficial a competició s'han pogut veure també dues cintes que podrien aspirar tranquil·lament al premi a la millor direcció: Jupiter moon, de l'hongarès Kornel Mundruczo ( White god), i Okja, del sud-coreà Bong Joon Ho ( Snowpiercer). La primera és un drama de refugiats que acaba ratllant l'enginy visual de Matrix o Inception (i no exagero...), i la segona és una denúncia satírica a les companyies que manipulen genèticament els animals vehiculada a través d'un simpàtic porquet gegant creat digitalment i que acaba resultant entranyable.