Poesia per a infants per inundar de versos i imatges les aules de les escoles. Dues professores de la Universitat de Vic, Vanesa Amat, i M. Carme Bernal, i una mestra d'educació infantil i primària, Isabel Muntañá, han configurat una antologia titulada Plouen poemes! (Eumo Editorial) per amarar de poesia els més petits i per fer bategar i posar en relleu l'herència de la literatura catalana. Avui a les 7 de la tarda presentaran el llibre a la biblioteca del Casino de Manresa.

«La poesia permet un llenguatge lúdic, reflexiu, i connecta molt amb els nens. Té música, ritme, metàfores, ofereix imatges plàstiques, i imaginàries. Els infants la necessiten, els dóna vocabulari, els ajuda en la concentració, en la sensibilitat literària, i a conèixer el nostre llegat cultural», explica Amat.

El llibre aplega més de 130 poemes d'autors contemporanis i clàssics de la llengua catalana com Joana Raspall, Miquel Martí i Pol, Josep Carner, Salvador Perarnau, Olga Xirinacs, Montserrat Abelló i Miquel Obiols, entre molts d'altres. També n'hi ha tres d'escrits per infants. Segons Amat, han seleccionat poemes molt variats i d'una dimensió «oberta i plural».

«Hi ha un text per a cada situació. Hem recollit poemes de Raspall i Desclot que ja estaven destinats als nens, i d'altres que els seus autors inicialment no havien escrit pensant en els infants però que tenen elements atractius. I n'hi ha d'escrits per nens perquè volíem interpel·lar els lectors, i mostrar la seva visió», indica Amat.

Recuperar un llegat perdut

Aquesta obra també vol recuperar aspectes de la literatura popular i oral com embarbussaments, fragments de cançons, endevinalles, refranys i dites. «Són elements poètics que tenen una connexió amb la poesia perquè hi ha un joc, una rima, i són aspectes que ens agrada que tornin a tenir presència a les aules i al carrer», assenyala Amat. I afegeix que hi ha el risc de perdre una part important de la tradició oral catalana. «S'han oblidat molts embarbussaments i elements de l'oralitat. La recitació també s'ha perdut però els infants queden embadalits davant el llenguatge poètic i necessiten paraules per anar configurant el seu univers».

Els textos els acompanyen elements tipogràfics com lletres, símbols i signes que, juntament amb les il·lustracions de Morad Abselam, imprimeixen les pàgines de llum i color i realcen el llenguatge visual de l'obra.

Poesia tot l'any

Plouen poemes! vol intentar que la poesia sigui un registre que es practiqui durant tot l'any a les escoles, no només en dates assenyalades. Amat opina que la poesia hauria de tenir més importància en la docència i que una antologia amb grans autors catalans pot suposar una bona eina per aprofundir-hi. «Crec que la poesia no té el pes que es mereix. A les escoles es treballa poesia sobretot per Sant Jordi i Nadal, i no se surt d'aquí. Això transmet als infants que la poesia té una funció molt concreta en activitats i festes determinades. Donem un missatge erroni, i ho hem de canviar».

Un factor destacat per intentar aconseguir que la poesia arreli entre els infants és la tasca que també facin les famílies. «L'entorn familiar no sempre ha propiciat trobades amb la poesia, i han d'ajudar a promoure-la. Han de veure que serveix per ampliar horitzons».

Plouen poemes! espera convertir-se en un referent de la poesia infantil a les escoles i a les cases. Amat, Bernal i Muntañá han recuperat de la caixa de l'oblit un llegat literari que fa temps que viatja a la deriva en els oceans infantils. I han traçat un mapa de versos per poder descobrir mons nous. Avui ho explicaran.