Què és una pel·lícula important? Un film que sintetitza la carrera d'un cineasta? Una producció que assoleix el seu màxim nivell artístic? O una cinta que posseeix una tesi irresistiblement poderosa? En les darreres hores hem vist en el festival de Canes tres pel·lícules indubtablement importants. La primera era una de les més esperades del certamen: Happy end, de l'austríac Michael Haneke, qui ha guanyat la Palma d'Or amb La cinta blanca i Amour, les seves dues anteriors participacions a Canes. Com resulta comprensible, l'expectativa era enorme i la crítica s'ha dividit totalment davant un producte difícil d'aquell qui s'ha convertit en un impecable referent internacional. Happy end exposa les peripècies d'una família europea que pateix molts dels problemes de valors que viu el continent i que sembla integrada pels personatges que han poblat la filmografia de Haneke a través dels anys. Formalment també sembla un trencaclosques amb els estils que ha anat exhibint en dècades, com la fragmentació constant, el discurs indirecte, continguts moralment abruptes, l'ús conscient de la càmera, la creació d'un espectador actiu... El resultat sembla un testament personal i col·lectiu i és més fàcil apreciar-lo en el context del seu cinema que com a producte individual. Sigui com sigui, Happy end farà parlar molt i pensar encara més.

Poc després s'ha pogut veure The killing of a sacred deer del grec Yorgos Lanthimos, qui des de La langosta ha convertit en popular el surrealisme críptic dels seus inicis i l'ha omplert d'estrelles, en aquest cas Colin Farrell i Nicole Kidman. Si en el film anterior optava per aportar l'estranyament just a la comèdia, ara ha entomat el thriller en la història d'una família que pateix la venjança d'un jove per la mort del seu pare. Lathimos segueix escrivint tan bé com sempre, però ara afegeix una brillantíssima consciència kubrickiana en la seva posada en escena. Per acabar, An inconvenient truth: truth to power, segona part de la reivindicació mediambiental d'Al Gore, que ja va merèixer l'Oscar. La seva tesi, la més important: el poder no desitja la veritat, però ara ja no tenim alternativa, cal canviar-lo si volem sobreviure com a espècie.