La plataforma de comerç electrònic de llibres Libelista s'ha consolidat després d'incloure la venda de llibres en format paper i ha aconseguit 1.523 comandes aquest 2017. Libelista va sorgir l'any 2012 a l'empara del Gremi de Llibreters de Catalunya davant el creixement del comerç electrònic, amb la voluntat d'oferir a les llibreries independents, sense capacitat per mantenir un web propi, la possibilitat de vendre llibres electrònics a la xarxa. L'any 2015, buscant un model d'empresa més operatiu, es va obrir a nous accionistes del sector i va incloure la venda de llibres en format paper. Enguany, d'aquests 1523 encàrrecs, el 30,5% han estat de llibres en format paper i el 69,5 %, en format digital, amb una despesa mitjana de 18,45 euros.

Libelista pretén enfortir la relació entre els lectors i les seves llibreries de proximitat i mantenir la tasca de prescripció que fan els llibreters i que sovint es perd a les grans distribuïdores. Actualment, disposa de 140 llibreries associades arreu de l'Estat, 45 de les quals són a Catalunya. I també té 350.000 referències de llibres en paper i 70.000 de digitals.

Quant al funcionament de Libelista, els usuaris han de vincular-se a una de les llibreries de la xarxa, la qual sempre rebrà un percentatge del preu dels llibres que comprin, més o menys alt en funció de la modalitat d'enviament escollida. Els lectors poden recollir el llibre en qualsevol llibreria associada o rebre'l directament a casa seva. A més, arran de la demanda d'alguns llibreters, Libelista pretén oferir mitjans editorials per a l'autoedició de llibres i afavorir-ne la venda a les llibreries de la xarxa. També estan treballant en la creació d'una versió en basc, a més dels seus webs en català i castellà.

Ahir, la plataforma ( www.libelista.cat) es va presentar en societat a la llibreria La Impossible. El president del Gremi de Llibreters de Catalunya, el manresà Antoni Daura, explicava que després de tres anys treballant en aquest projecte ara «ja es pot afirmar que està plenament operatiu, al nivell dels operadors internacionals. És un repte que neix valent, fort i amb empenta», va assegurar.

Àurea Juan, responsable de gestió de la plataforma, subratllava que funciona de manera «molt diferent» de grans distribuïdores, ja que el seu contingut està directament gestionat per professionals del sector. Així, són els mateixos llibreters qui escolliran els llibres per recomanar i en faran les prescripcions, en comptes de fer servir algoritmes. En aquest sentit, Jarrin va destacar que Libelista permet als llibreters «fer la seva feina, allò que els apassiona».

De la seva banda, l'editora de Raig Verd, Laura Huerga, va precisar que Libelista dóna sortida a la voluntat de molts lectors de comprar llibres de manera no presencial però, a la vegada, mantenir el lligam amb les seves llibreries de proximitat. Precisament per respectar aquesta relació, la seva editorial ha triat no tenir web propi, sinó vehicular totes les vendes a partir de la plataforma.

Així mateix, va destacar la importància de les llibreries independents que alimenten la «bibliodiversitat» de l'oferta literària. De fet, la plataforma vol anar més enllà de les novetats o dels més venuts, i demana als llibreters que recomanin llibres del seu fons.