Policia franquista perseguint joves amb trenca, americana de quadres i pantalons de pana. La Manresa del 2017 va servir ahir d'escenari per recrear la Barcelona dels anys 60 i 70 en el rodatge d'unes escenes de la sèrie El confidente, que la plataforma televisiva Movistar+ té previst estrenar l'any vinent. L'encant de la barberia que fa cantonada entre els carrers Sobrerroca i Cap del Rec i la plaça Major de la capital bagenca va ser l'esquer que va dur un contingent tècnic a ocupar l'interior de l'establiment i un tram de la via pública, una presència compartida amb els curiosos que preguntaven els motius de la inusual escenografia de càmeres, focus, cables i pantalles.

La guerra civil, la postguerra i la dictadura retornen contínuament. La literatura, el cinema i la televisió es nodreixen per a moltes de les seves ficcions de la memòria d'una època encara molt present. El confidente pren com a punt de partida El día de mañana, una novel·la que l'escriptor aragonès resident a Barcelona Ignacio Martínez de Pisón va publicar el 2012. L'argument se centra en la figura de Justo Gil, un jove que arriba a la Ciutat Comtal i, empès per la necessitat, es fa confident de la Brigada Social, que era el nom de la policia política del règim.

La producció televisiva, doncs, portarà a la pantalla l'ambient de la Barcelona dels anys 60 i 70, els darrers temps del franquisme i l'inici de la Transició. A través del retrat que diversos individus fan d'en Justo, es pot apreciar la degradació personal i el clima de tensió i d'opressió que es respirava durant la dictadura franquista.

Mariano Barroso és el director de la sèrie. En el seu currículum hi ha, entre altres projectes, la producció de la sèrie Todas las mujeres, per al canal TNT. Una proposta del 2010 que també va arribar a la gran pantalla tres anys després en format de pel·lícula, mereixedora del premi Goya al millor guió adaptat.

El motiu de l'estada a Manresa de l'equip d' El confidente va ser la barberia que José Luis Cabañero regenta a la plaça Major. En una entrevista publicada fa uns mesos per Regió7, el propietari del negoci va explicar que fins i tot hi ha gent que s'hi fotografia. No és en va: l'establiment roman inalterable des del 1910 i conserva la pàtina de botiga centenària.

«He recorregut barberies de tot Catalunya i no n'hi ha cap com aquesta», va explicar a Regió7 una responsable de la producció que va voler mantenir l'anonimat emparant-se en la clàusula de confidencialitat. Al migdia, els curiosos que tafanejaven per l'indret van poder entreveure l'actor català Dafniz Balduz - Ventdelplà, El incidente...- amb bata blanca rodant una seqüència a l'interior del local. Un altre rostre conegut que va interpretar el seu paper ahir a Manresa va ser Oriol Pla, que al teatre se l'ha vist darrerament en obres com Ragazzo, la pel·lícula Incerta glòria i la sèrie de TV3 Merlí, on fa d'Òscar Rubio, germà del Pol (Carlos Cuevas). Bruna Cusí ( Incerta glòria, Estiu 1993), David Verdaguer ( Nit i dia, 10.000 km) i David Selvas ( La Riera) també formen part del repartiment.

Una baralla de pel·lícula

El rodatge d'una producció televisiva -talment com passa amb el cinema- és un procés lent i que mou un gran equip tècnic. Però l'espera i l'atzar van deparar ahir als passavolants de la plaça Major la contemplació d'escenes com una baralla entre policies i joves just al davant de la barberia. «Ui, pensava que havia caigut de veritat!», exclamava una dona, que va enxampar ja començat un dels assajos, espantada per l'aparatosa aterrada d'un dels perseguits.

Una de les estrelles de la jornada, però, va ser el Renault 4CV que s'estava quiet esperant el seu moment a uns metres de la barberia. Un vehicle que en el seu temps era conegut pel sobrenom de 4x4 perquè «té un eix més ampli i uns pneumàtics més gruixuts», va apuntar el responsable de vetllar per la seva integritat: «Tenim un museu a Caldes de Montbui amb més de tres-cents cotxes que estan al servei de rodatges per al cinema, la televisió, la publicitat... o per a actes en discoteques i d'altres tipus. Tenim Cadillac, Ferrari, Chevrolet..., també cotxes d'època, i fins i tot l'únic exemplar del Delorean -el vehicle de Retorn al futur- que hi ha a l'Estat».

Tot i que portava una matrícula de Barcelona afegida, el Renault 4 blau que ahir admiraven els vianants és de procedència francesa. La resta de detalls que configuraven l'estampa cinematogràfica a l'entorn de la barberia no tenien el mateix glamur, però donaven una idea de l'aparositat de l'equip tècnic necessari en un rodatge.

Fa uns anys, en una distesa taula rodona del Festival de Cinema Negre de Manresa, un seguit de productors van lloar les virtuts de la ciutat com a escenari natural per fer-hi rodatges. Van destacar l'autenticitat que encara s'hi pot trobar. La barberia els dóna la raó.