Sis ponts de tres arcades i 160 kg cadascun creats amb tubs de polietilè d'alta densitat s'escamparan pels barris de Manresa a partir de la primera quinzena de desembre. Són mitja dotzena d'estructures de 4,50 metres de llargada i 2,50 m d'altura que, com la que ahir al matí concentrava les mirades dels vianants al passeig de Pere III, a hores d'ara llueixen d'un blanc impol·lut. Però per poc temps: set artistes de la comarca hi faran una intervenció creativa amb la doble finalitat de ser obres per exposar a l'aire lliure i, alhora, un reclam de la capitalitat cultural catalana que Manresa estrenarà el 20 de gener del 2018 al Kursaal.

El grafiter Mark DKO, l'artista visual Quim Moya, el dibuixant i humorista gràfic Manel Fontdevila, la dissenyadora de moda Miriam Ponsa, el fotògraf Santi Viladrich, el pintor Arnau Farré i el músic i dissenyador gràfic Roger Farré -aquests dos últims col·laboren plegats- són els set creadors triats per l'actor i productor Enric Llort per portar els ponts al seu terreny i convertir-los en obres d'art. Unes peces que, durant l'any, aniran canviant d'ubicació per arribar a tots els racons de la ciutat.

«Tenen tota la llibertat creativa a partir del lema 'El pont és cultura, la cultura és el pont'», va explicar ahir Enric Llort, l'ideòleg de l'acció artística titulada Ponts: «em vaig inspirar en les Cow Parades, unes desfilades d'escultures en forma de vaca decorades de moltes maneres diferents que es fan en diferents llocs del món».

A partir del logotip creat per Xevi Victori i Aida Garriga, de l'estudi Duplex Creativity, Llort va imaginar una escultura de la qual l'empresa navarclina Instal·laci-ons Matamala n'ha construït sis còpies, cadascuna de les quals ha aterrat en diferents instal·lacions per tal que els artistes esmentats les treballin al seu aire. La disse-nyadora Miriam Ponsa, per exemple, va avançar que «el meu projecte pren com a tema la cinteria, un sector en el qual Manresa va ser una ciutat molt potent al final del segle XIX. Estic fent proves amb trenats, teixits i cintes amples i de diferents colors amb la voluntat de cobrir tota l'estructura».

Pluralitat de disciplines

«He volgut donar una idea del que passa a la comarca», va apuntar Llort per justificar la tria dels artistes, en la qual només hi ha una dona: «és evident que aquí es fan moltes altres disciplines, però la meva intenció era no tan sols veure el treball dels pintors i dibuixants, sinó també de representants d'altres arts».

Segons les previsions de l'organització, els ponts metàl·lics començaran a trepitjar la via pública durant la primera meitat de desembre. Junts, però, no es podran veure fins que el 20 de gener s'instal·lin al Kursaal amb motiu de l'espectacle inaugural.

«Els ponts aniran per tot arreu, en la mesura que sigui possible perquè el seu trasllat no és senzill, perquè ens interessa també que es vegin a la part perifèrica de la ciutat», van indicar Llort i la regidora de Cultura, Anna Crespo. Els carrers i places on s'ubicaran, però, encara no estan definits, ni tampoc la possibilitat que viatgin a altres poblacions, tot i que hi ha la intenció que visitin l'antecessora (Reus) i la localitat que prendrà el relleu (Cervera) de Manresa com a Capital de la Cultura.

L'elecció del número 6 també respon als ponts que hi ha a la ciutat: Nou, Vell, Sant Francesc, Ferro, Renfe i Congost. Cadascuna de les creacions anirà acompanyada d'una placa que explicarà el motiu de la iniciativa, un esquer més per convidar els manresans a participar de les activitats programades al llarg del 2018.

Els propers dies, cada artista concretarà la seva proposta. El grafiter Manel DKO va reconèixer que el convit és «tot un repte» perquè «estic acostumat a treballar en una superfície plana». Roger Farré, del grup Gossos, va apuntar que «sóc l'únic músic i la meva intervenció anirà en aquest sentit, fer que el pont soni i vibri».