Són llibres que entren pels ulls i que expliquen el món d'una manera diferent. Flow Press, l'editorial barcelonina creada per Diego Rosembuj i Oriol Magrinyà, debuta amb una proposta innovadora de llibres que podrien denominar-se de «no ficció gràfica». En ells el continent, amb una elevada dosi de disseny, resulta tan important com el contingut. En les seves pàgines, cada dada adquireix un aire artístic. Un bon exemple és Cinegráfics, un volum signat per Matteo Pavesi, director general de la Fondazione Cineteca Italiana, de Milà, i pel dissenyador gràfic Matteo Civaschi, en què cada pàgina, plena d'anècdotes i curiositats, és una sorpresa i totes en conjunt resumeixen d'una manera divertida tot el que envolta el món del cinema. En un dels seus capítols es frega la compressió màxima, es titula 101 pel·lícules en 5 segons.

«Creiem que hi ha un buit molt important en el mercat per al llibre com a objecte, sense ser de luxe però bonic, amb edicions acurades i on el contingut sigui tan important com el continent», explica Diego Rosembuj sobre aquesta iniciativa empresarial que ha canviat la seva vida professional, després de dues dècades treballant en el sector del màrqueting. Flow Press fa una acurada selecció i traducció al castellà de llibres que ja han triomfat a l'estranger. És el cas de Dear Data, que publicaran a l'octubre, un volum d'èxit en el món anglosaxó que neix d'un conegut projecte desenvolupat a mitges entre Giorgia Lupi i Stefanie Posavec. Una d'elles des de Nova York i l'altra des de Londres, van intercanviar targetes postals en les quals feien diverses i imaginatives representacions gràfiques de les seves dades personals. Aquest llibre forma part de Flow.viz, una de les tres col·leccions de Flow Press i que, en aquest cas, està dedicada a professionals del disseny, la publicitat, periodistes o estudiants d'aquests camps.

La segona col·lecció porta per nom Flow.kidz i està pensada per als lectors entre els 6 i els 14 anys, amb temes com els animals, el cos humà, la tecnologia, la geografia o la història. Flow Press ja té dos volums en el mercat de la col·leció. Un d'ells és El reino animal, obra de Simon Rogers, creador del Datablog del diari The Guardian, el lloc de periodisme de dades més popular del món, i il·lustrat per Nicholas Blechman, director creatiu de The New Yorker. Es tracta d'un apassionant viatge, ple de dades i humor, per la fauna de tot el planeta. L'altre es titula Tecnologia, de Rogers i Studio Muti, de Sud-àfrica.

La tercera col·lecció que Flow Press ha tret al mercat porta per títol Flow.cult i està dedicada a aficionats a la cultura pop en general, amb volums dedicats a la música, el cinema, la novel·la gràfica, l'art o el periodisme. El llibre Cinegráfics és un bon exemple de la vocació que té aquesta col·lecció: traduir a un llenguatge visual, però sobre un acurat format en paper, qualsevol tema, per complex que sigui.

Un altre volum inclòs en Flow.cult aborda una cosa que sembla impossible: explicar el moviment punk a tota la família. Porta per títol ¿Que es el punk? i és un divertit treball d'Eric Morse, amb un conegut canal a Youtube, i on les il·lustracions són fotografies de figures de pasta de modelar extremadament detallades. També en aquesta col·lecció, hi ha El embarazo. Una guía infográfica para toda la familia, de Claire Plimmer, o Hip Hop Family Tree, d'Ed Piskor, una novel·la gràfica que promet explicar «la història del hip-hop com mai l'havies vist».

Tot i que aquesta editorial està fent els primers passos, els seus impulsors ja estan recollint molt bons comentaris, tant dels llibreters, que destaquen els seus productes, com dels lectors. «Els nostres llibres tenen un enfocament lúdic, serveixen per a una lectura compartida amb els fills, amb els amics, etc. El llibre en paper no morirà, ni molt menys. Per això nosaltres apostem pel llibre objecte; però no com a fetitxe, sinó com un llibre que es pugui llegir, que vingui de gust a qui el regala i també a qui el rep», resumeix Diego Rosembuj.