«Sí, els números quadren, però això és perquè fem quaranta llibres l'any», afirma Rosa Rey (Barcelona, 1974). Les oficines d'Angle Editorial, en un setè pis del carrer Muntaner, estan mig despullades de mobles i, davant de l'estranyesa del visitant, els responsables del segell que va crear Eudald Tomasa el 1992 a Manresa avisen que hi ha trasllat imminent a un pis de l'Eixample, prop de la cruïlla entre Mallorca i Girona. «Es ven menys que fa deu anys, però perquè el mercat s'ha diversificat molt», afegeix l'editora, que comparteix espai laboral amb el cardoní Joan Simon (1964) i la responsable de premsa, Sílvia Rodríguez (Térmens, la Noguera, 1969). Tot plegat té un aire de transitorietat, però la imatge és un miratge: tot sembla controlat pocs dies abans del primer Sant Jordi, després de la celebració dels 25 anys. Tot el peix està venut i només queda resar perquè faci un bon dia.

«Sentim que som part central de l'edició en català», asseguren els responsables d'una firma plenament consolidada en un període que el sector viu entre l'omnipresència dels grans grups -sobretot amb Planeta (amb el Grup 62 en català) i Penguin Random House- i la florida de petites editorials que estan obtenint el favor del públic. Però sobreviure com una editorial mitjana demana un esforç d'imaginació: si abans n'hi havia prou amb 30 llibres anuals per fer quadrar els balanços, el descens de vendes de cada títol obliga a tenir més novetats als taulells de les llibreries.

Gust eclèctic

Les novetats dels darrers mesos donen testimoni de la diversitat de línies que conrea Angle, un segell que des de fa sis anys integra l'empresa 9 Grup Editorial amb Cossetània, Lectio i Capital Books. A més, 9 Grup posseeix un 30% de l'accionariat d'Eumo Editorial. La propietat és de Jordi Ferré i Pep Olivé, principalment, i la mateixa Rosa Rey.

Fa mitja dècada, Angle es va despendre de l'oficina que tenia a Manresa i que durant dues dècades va ser el centre neuràlgic del projecte, tot i que va mantenir parada per Sant Jordi a la capital del Bages fins fa dos anys. El 2015 Eudald Tomasa, des de fa temps centrat en l'empresa Transversal, que es dedica sobretot a la museografia, es va vendre les accions que conservava.

El perfil de l'editorial, però, s'ha mantingut fidel des del primer dia a la varietat. En el seu moment, va destacar en la publicació de volums il·lustrats, un mercat difícil perquè «ara ja no pots vendre aquests volums a 60 euros», apunta Rey.

La narrativa és un dels emblemes de la firma: no en va, el premi Llibreter del 2015 va correspondre a un dels seus títols, Reparar els vius, de la francesa Maylis de Kerangal. «Un moment molt feliç», recorda: «Amb motiu dels 25 anys, hem fet una reedició de nou títols que hem publicat durant aquest temps i hi ha autors com Junichiro Tanizaki, Paul Auster, Niccolò Ammaniti i Romain Gary».

Altres camps d'actuació de l'editorial són els clàssics, que publica a la col·lecció de petit format El Far; la història i la ciència en clau divulgativa; i l'assaig i els llibres que tracten de qüestions de salut, educació i benestar. «Llibres com Els jueus catalans i Moros i catalans han tingut molt bona acollida i s'han reeditat diverses vegades», anota Rey, que també està satisfeta d'haver dut al català pensadores de tant renom com la nord-americana Rebecca Solnit i d'haver incidit en l'actualitat amb diversos títols que van aportar llum sobre el procés català.

Per aquest Sant Jordi, també presenten dos títols il·lustrats: d'una banda, les memòries de postguerra i joventut de Roser Capdevila -de qui Angle n'havia reeditat contes de Les tres bessones- i una edició pintada per Laura Borràs d' El poema de la rosa als llavis de Joan Salvat-Papasseit.

Una oferta plural per competir en un mercat complicat. «Com lluitem contra els gegants? No és pas més difícil ara que fa deu anys. El panorama editorial està molt mogut, hi ha un boom d'editorials independents que planten cara als grans grups». Segons l'editora, «els gegants tenen molts recursos, però copen una part del mercat que ens interessa menys, com ara el llibre comercial i la venda que es basa en el màrqueting».

L'experiència és un grau i Angle intenta surfejar amb èxit les oportunitats que presenta el mercat: «Fins fa un temps, les traduccions es feien de l'anglès, el francès, l'alemany; unes poques llengües. Però ara s'estan duent al català històries d'arreu del món per la globalització, perquè hi ha un públic més madur i perquè les editorials petites estan fent una feina molt important apostant per autors de molts països diferents». Gràcies al treball de Rey i Simon, Angle ha publicat aquest mes de març la novel·la Queda't amb mi, de la nigeriana Ayobami Adebayo. «Tenim curiositat, des d'Occident, per saber què diuen i què escriuen arreu», afegeix Rosa Rey.

Remenar, llegir, triar

Des dels originals que arriben a les oficines fins a la Fira de Frankfurt, Angle té totes les finestres obertes. Un cas paradigmàtic de la necessitat de no tancar mai cap porta el va protagonitzar el segell l'any 2006, quan va fer tornar al primer pla el nom de Lluïsa Forrellad, guanyadora del premi Nadal del 1953 i desapareguda de l'escena literària durant mig segle. La publicació de Foc latent i la curiosa història personal de l'autora, atabalada pel rebombori que va viure quan era joveneta amb la concessió d'un guardó de tant prestigi, va merèixer ressò a tots els mitjans.

En la feina del dia a dia, Simon i Rey es dediquen a donar vida als títols que creuen oportuns publicar. Uns llibres que, abans Rodríguez no els pugui començar a promocionar, passen per les mans de col·laboradors externs que executen tasques de traducció, correcció, disseny i maquetació.

«Sant Jordi i tot el mes d'abril signifiquen el 35% de la facturació a-nual de l'editorial», explica Rey: «Les vendes cada cop es concentren més en dos grans períodes, Nadal i Sant Jordi. Això és un maldecap per la feina que genera i la competència que es crea, a més hi ha cada cop menys espai als mitjans. Però, en canvi, els llibreters fan moltes activitats i empenyen el negoci cap endavant».