És igual quants míssils nuclears apuntin a la casa blanca o quants espies jeguin morts als peus del mur de Berlín. Els relats ambientats a la guerra freda sempre han sigut una garantia a l´hora de bastir qualsevol thriller que aspiri a arribar a legions senceres de lectors. La ciudad más fría (Planeta Cómics), amb guió d´Antony Johnston i dibuixos de Sam Hart aconsegueix obrir-se pas en un territori tan explorat com aquest amb un eix prou simple -la desaparició d´una llista amb les identitats dels espies que operen a Berlín- com per permetre que siguin les relacions entre els personatges les que aportin profunditat i color al relat.

En aquest sentit, els dibuixos en blanc i negre amb els que treballa el llibre no fan altra cosa que contribuir a subratllar les arestes i la fredor del seu context històric i deixen que siguin les subtrames i les aparicions dels temuts agents dobles les qui introduexin una àmplia gamma de grisos que aquí se situen enllà de les aparences i de l´espectre visible.

Aquesta novel·la gràfica, a més, compta amb el ganxo recent de l'estrena de la seva adaptació fílmica, protagonitzada per Charlize Theron i rebatejada com 'Atómica'.

El car preu de la bellesa

Val la pena tenir la pell més tersa i lluent i el cabell més sedós a canvi de contagiar-se d´una malaltia? En l´univers de The Beauty (Panini Cómics), milers i milers de nord-americans creuen que sí, ?ns al punt de convertir una misteriosa infecció de transmissió sexual que dóna més bon aspecte als malalts en una autèntica epidèmia. Amb un rerefons de relat de terror, l´aposta de Haun i Hurley destapa les vergonyes d´una societat buida i egocèntrica de la manera més punyent possible: exposant-la al seu propi ridícul.

I lluny de fer-ho de manera estripada, ho fa servint una història d´intrigues amb un ritme frenètic que enganxa de la primera a la última pàgina gràcies a un guió treballat i dosi?cat i una potent factura visual que deixa algunes vinyetes realment impactants.

Les altres cares del mite

Més enllà del seu recent salt a la gran pantalla, Wonder Woman ha seguit mantenint recentment una intensa i fructífera vida sobre el paper. Prova d´això en són els col·leccionables setmanals que aterren periòdicament a les nostres llibreries i volums recopilatoris com aquest Wonder Woman: Creados iguales (ECC Ediciones), que aplega dues històries emmarcades en la línia Otros mundos, en la que els herois de DC viuen aventures fora dels seus universos habituals.

En el cas de la mítica amazona, les dues entregues ens traslladen a un món distòpic on tot el gènere masculí ha estat erradicat de la Terra per un virus a excepció de Superman i del seu arxienemic Lex Luthor i a una visió paral·lela i steampunk de l´Anglaterra dels anys 1920 basada en el mite de Jack l´Esbudellador.

Dues històries de múltiples lectures i oposades en contingut i en estil de dibuix que ofereixen les altres cares d´un dels emblemes de l´editorial nord-americana més rellegits i reinterpretats.

Dues cites amb la història

Ara fa un segle, milions de persones morien en els camps de batalla de la I Guerra Mundial i, a Nova York, neixia qui amb els anys es convertiria en un dels noms clau del món del còmic: Will Eisner. Dues efemèrides, aquestes, que han trobat també la seva celebració en els prestatges de novetats de les llibreries.

La primera gran guerra és l´escenari de fons de Madame Livingstone (Yermo Ediciones), relat dels dies en què belgues i alemanys van traslladar el con?icte europeu al cor de l´Àfrica i dels afectes que això va tenir sobre la població local, llavors sotmesa a uns i altres interessos colonials. Tot i partir de la base d´un guió que a estones pot semblar massa recargolat per als no iniciats en la història i les dinàmiques del con?icte, el treball de Barly Baruti als dibuixos converteix l´àlbum en tot un desplegament artístic on aturar la mirada en mil i un racons.

I si l´exhuberància marca la tònica a Madame Livingstone, la reedició de Contrato con Dios (Norma Editorial) de Will Eisner fa gala de tot el contrari. Seguint l´estil clàssic del creador de The Spirit, el llibre és el mirall del pas del temps d´un bloc a la ?ctícia avinguda Dropsie, eco de la realitat ianqui als inicis del segle XX. Tot un referent.