El vicepresident corporatiu de l'empresa, Simon Sproule, ha assegurat que, en el cas de Catalunya, la flexibilitat, basada a adaptar la plantilla a la situació de la demanda en cada moment, constituirà "la clau de l'èxit" per fer de la planta un destí atractiu de cara a nous models.

Després d'una trobada mantinguda avui a les instal·lacions de la factoria d'Oppama (Japó) amb el president del Govern, José Montilla, i la delegació catalana, la cúpula directiva del fabricant ha assegurat que el futur del centre de la Zona Franca a Barcelona "no és diferent al d'altres plantes" de països desenvolupats, que comparteixen els reptes de millorar "la qualitat, el cost i el temps" productius.

La direcció de la multinacional japonesa ha traslladat a la delegació catalana que la viabilitat de Nissan a la comunitat és responsabilitat de la direcció del centre, de la plantilla i del Govern. "El futur és a les seves mans", ha conclòs Sproule, i ha recordat que per això caldrà fer una reestructuració que posicioni la planta en un lloc atractiu "a llarg termini".

A la sortida de la reunió, Montilla ha assenyalat que de vegades "calen ajustos" per salvaguardar l'empresa i la plantilla en un context de caiguda de la demanda i "competència dins del grup" per quan arribi l'hora d'assignar nous productes.

Precisament, el vicepresident corporatiu de Nissan i responsable de comunicació del grup ha explicat que a la factoria d'Oppama (Japó) --referent de la companyia a escala mundial-- s'ha produït una retallada de 2.000 treballadors l'últim any i que als Estats Units, la plantilla s'ha reduït en 3.000 l'últim any i mig. Alhora, ha explicat que s'estan construint fàbriques en països amb potencial de desenvolupament, com ara el Marroc, Rússia i l'Índia.

Montilla ha sortit amb el compromís de continuïtat de la direcció que, segons ha dit, "no descarta" assignar nous models, però ha afegit que "és clar" que la millora de la productivitat a Barcelona és necessària. Tot i això, ha afegit, el disseny de la fórmula a seguir és "responsabilitat de l'empresa i dels treballadors, no del Govern".

En la trobada amb el president de la Generalitat hi havia el cap de gabinet del president de Nissan Carlos Goshn, Toshiharu Sakai, així com també el director general de Nissan, Fumiaki Matsumoto, i Sproule mateix. Han acompanyat Montilla el vicepresident del Govern, Josep-Lluís Carod-Rovira, i el conseller d'Innovació Universitats i Empresa, Josep Huguet.

LA RECEPTA D'OPPAMA

Nissan ha brindat a Montilla i a la delegació catalana la recepta que ha seguit la planta d'Oppama --referent del grup a escala mundial--, que està immersa en una estratègia de supervivència que inclou retallada dels costos, augment de la competitivitat i, en definitiva, mesures que situïn la planta al capdavant en el trident de millora de qualitat, costos i temps.

Després del començament d'aplicació d'aquesta estratègia fa tres anys, els responsables del centre productiu han assegurat que "ha donat els seus fruits", ja que el novembre del 2007 la companyia va designar la fabricació del nou model Nissan Cube, que va començar a produir-se i comercialitzar-se al Japó el mes de novembre passat.

La línia d'aplicació d'aquesta estratègia per part de la direcció d'Oppama va primar la minimització de treballadors fixos i l'adaptació flexible de la plantilla a les necessitats de fabricació. La direcció de la factoria japonesa espera aconseguir un descens del 23% en els costos i un augment del 2,5% de les càrregues de treball.

La planta d'Oppama és una de les tres majors fàbriques de turismes de Nissan al Japó que actualment produeix set models diferents. D'aquesta van sortir-ne l'últim any 480.000 unitats i la direcció vol fixar la xifra al voltant de les 400.000 unitats.

Montilla ha pogut visitar les línies productives de la planta i veure alguns dels nous models que desenvolupa Nissan orientats al futur, com és el vehicle d'hidrogen que no presenta emissions contaminants.

VISITA A FONDA

Montilla i la delegació catalana han visitat també avui la seu del fabricant de motocicletes Honda, on han tingut l'oportunitat d'assistir a una demostració del funcionament del robot humanoide Asimo desenvolupat per la firma.

El president també ha pujat en el model d'hidrogen desenvolupat per Honda --el Clarity FCX-- i ha conegut de primera mà les noves línies de desenvolupament de la companyia en el camp dels panells solars fotovoltaics orientats a poder proveir d'energia un habitatge i també el seu garatge per recarregar les bateries dels futurs vehicles.