El Centre d'Innovació en Productivitat de Microsoft de Manresa promou un nou programa, Bizspark, que pretén proveir de software, suport tècnic i visibilitat comercial noves empreses de contingut tecnològic. El programa, impulsat per Microsoft arreu del planeta mitjançant els seus 110 centres d'innovació repartits per 45 països, s'adreça a empreses de menys de tres anys d'antiguitat i que facturin menys d'un milió de dòlars anuals.

Bizspark, que ja té un any de rodatge en altres punts del món, començarà a ser promogut des de Manresa a partir del mes de gener que ve. Ahir va visitar la capital del Bages Juliano Tubino, responsable mundial del pla d'emprenedors de Microsoft, que va debatre amb el director del centre manresà, Albert Esplugas, els eixos clau del nou programa. Tubino, en plena gira mundial per potenciar Bizspark, va explicar que aquest programa ja aplega 27.000 empreses de tot el món. L'objectiu últim és col·laborar en el desenvolupament arreu dels "ecosistemes tecnològics", una iniciativa que Microsoft aplica a cada país amb l'ajut de governs, universitats i empreses locals. A l'estat espanyol, Bizspark es promou des del Centre d'Innovació en Productivitat de Manresa, una fundació que té de patrons l'Ajuntament de Manresa, la Cambra de Comerç, Caixa Manresa, el CTM i l'agència Acc1ó.

Tubino va explicar que a cada país "es busca un desenvolupament dels programes d'innovació adequats a la seva maduresa tecnològica". Així, en alguns països els programes de Microsoft s'adrecen a la transferència tecnològica, mentre que en altres, com el cas de l'estat espanyol, l'enfocament és a la "transferència de coneixement". Tubino assegura que "hi ha algunes parts de la indústria que és necessari que el proper pas el facin en innovació pura". I va posar l'exemple estatal del sector turístic, on "és imprescindible elevar la capacitat de coneixement" tecnològic. Per a Tubino, a l'estat espanyol li cal encara "una certa democratització del coneixement i la creació de pols d'innovació", mancances que Microsoft, diu Tubino, pot col·laborar a eradicar amb les seves iniciatives per a la innovació, que aprofiten el transvasament de coneixements entre els diferents centres Microsoft del món. Per a Tubino, que considera que té "la millor feina de Microsoft", l'emprenedoria s'ha de desenvolupar afavorint l'accés a la tecnologia, amb incentius fiscals i facilitat de crèdit, respecte a la propietat intel·lectual, capacitació educativa i, "principalment, un canvi en el model de creació d'empreses". Segons Tubino, als països amb més desenvolupament tecnològic "la crisi no afecta la creació de treball al sector de les TIC ni la generació de noves empreses".

L'interès comercial de Microsoft en aquest desenvolupament dels ecosistemes tecnològics està en el fet que cada dòlar guanyat pel gegant informàtic en software "en fa guanyar deu a la indústria TIC. I necessitem aquest 10 per generar el nostre 1".