Pere Joan Ventura es va interessar pel final de Pirelli seguint el dia a dia a la premsa del desencantat final dels seus treballadors. La història li va semblar irresistible, pel simbolisme de la planta manresana (la primera que la multinacional italiana va obrir a fora del seu país i la primera que haurà tancat) però, sobretot, pel component humà d'una decisió que haurà deixat al carrer prop de 1.000 persones en un any.

Abans de l'estiu, Ventura va contactar amb el comitè d'empresa de la factoria, i durant els mesos de vacances va començar un treball documental que té com a protagonistes "la gent que acabarà la seva vida laboral a Pirelli, els qui, en marxar-ne ja grans, tindran dificultats per trobar feina, els joves que es pensaven que hi tindrien la vida assegurada, els qui ja n'han sortit i s'han espavilat...".

Pere Joan Ventura roda el dia a dia del final de Pirelli amb l'aval d'haver aconseguit el 2003 un premi Goya per l'aclamat treball El efecto Iguazú, un documental sobre els treballadors de Sintel, que el 2001 van establir un campament al passeig de la Castellana, a Madrid, en protesta per l'acomiadament de 1.800 persones després de la venda fraudulenta de l'empresa de telecomunicacions. Reporter gràfic compromès i amb un declarat interès social, Pere Joan Ventura, nascut el 1946 a Castellar del Vallès, té una llarga trajectòria professional a Televisió Espanyola, com a realitzador de documentals per al departament d'informatius. Al seu currículum figuren guardons com el premi Ondas Internacional del 1992 per la sèrie de TVE Los años vividos, a més a més d'haver treballat en el cinema juntament amb Vicente Aranda i Pere Portabella.

Amb el documental de Pirelli, que es titula provisionalment Calendario , Ventura vol fer "una reflexió sobre el Bages, una de les comarques més afectades per l'atur, després de la crisi". Per a Ventura, Pirelli representa "una empresa que ha marcat gairebé un segle d'història de Manresa" i que ara, en el tancament, reflecteix "la decepció, la manca d'esperança dels treballadors davant una deslocalització", un símptoma, en definitiva, "dels temps que vivim". Per completar el treball, Ventura ha sol·licitat a la central italiana de la multinacional imatges històriques de la planta manresana.

Ventura, que ahir era a Manresa amb la seva companya i també realitzadora, Georgina Cisquella, roda Calendario encara sense finançament, que diu estar negociant "amb diverses productores". L'Ajuntament de Manresa també s'ha interessat pel projecte. Després d'haver rodat assemblees i entrevistes, Ventura pretén ara filmar el dia a dia "de Manresa a l'hivern" per copsar l'impacte del tancament de la planta de la multinacional a la capital del Bages.