EFE | MARTORELL
La plantilla de SEAT va ratificar ahir en assemblea el principi d'acord que l'empresa i els sindicats van assolir la setmana passada per readmetre una part dels prop de 300 treballadors acomiadats per "baix rendiment", sempre que es formin i superin una prova d'accés. En l'assemblea, que es va celebrar en un ambient de palpable malestar, hi van participar un total de 93 afectats, cap de vinculat a la producció de la fàbrica, 65 dels quals van votar a favor del preacord (el 70% del total), 23 en contra (24,7%) i cinc es van abstenir (5,3%), segons que va explicar el president del comitè d'empresa, Matías Carnero (UGT).
L'aprovació d'aquest acord permet posar punt final al conflicte laboral que s'ha viscut a SEAT durant l'última setmana arran de la decisió del president de la compa-nyia, James Muir, d'acomiadar 330 treballadors per "baix rendiment" i de manera selectiva, eludint presentar un expedient de regulació d'ocupació (ERO). Com a protesta per aquesta mesura, la plantilla va paralitzar espontàniament la setmana passada l'activitat de les plantes de Martorell i la Zona Franca i va anunciar una vaga de vint-i-quatre hores per a ahir, que finalment no es va portar a terme gràcies al preacord al qual la direcció de l'empresa i el comitè van arribar divendres i que ahir va ser aprovat en assemblea.
CCOO i UGT també retiraran la denúncia conjunta que van interposar la setmana passada davant el departament de Treball de la Generalitat en considerar que la reducció de plantilla vulnerava el dret a la llibertat sindical i el de negociació col·lectiva. Carnero va qualificar l'acord ratificat per la plantilla de "positiu" i "històric", ja que té el suport dels tres sindicats presents al comitè, UGT, CCOO i CGT, i va assegurar que serveix per "reconduir" la situació de la companyia, que des d'ahir opera amb "total normalitat". El president del comitè va reconèixer, en qualsevol cas, que a l'assemblea els afectats per aquest polèmic pla d'acomiadaments van expressar "la seva indignació per no entendre per què se'ls acusa de baix rendiment".
L'acord assolit entre l'empresa i els sindicats preveu la readmissió immediata dels 24 treballadors que encara no han signat la carta d'acomiadament, mentre que la resta abandonarà la companyia a través de prejubilacions i baixes incentivades. No obstant això, els afectats per baixes voluntàries podran decidir si abandonen l'empresa amb una indemnització de 60 dies per any treballat o si bé accepten una indemnització de 20 dies per any, amb l'opció de tornar a treballar a SEAT l'any 2011. Els empleats que es decantin per aquesta última opció només podran tornar a la companyia després d'haver-se format i superat una prova d'accés.