AGÈNCIES
L'Organització per la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) considera "molt positives" les mesures anunciades divendres passat pel Govern espanyol dirigides a reformar el sistema de pensions i entre les quals s'inclouen la proposta d'elevar de 65 a 67 anys l' edat oficial de jubilació, així com augmentar el nombre d'anys necessari per calcular la pensió.
"L'OCDE considera molt positives aquestes mesures que permetran a Espanya seguir la mateixa línia que altres països de l'OCDE que han reformat el seu sistema de pensions", indica la institució que agrupa les economies més desenvolupades del món que, tanmateix adverteix que es necessiten "esforços complementaris" per aturar el problema de la sostenibilitat del sistema de repartiment.
Referent a això, l'OCDE recomana prendre en consideració la possibilitat de vincular l'edat de jubilació a l'esperança de vida i augmentar l'edat efectiva de jubilació mitjançant un increment en el nombre mínim d'anys necessari per obtenir una pensió completa, situat actualment en 35 anys.
"Aquest augment de l'edat efectiva també es podria aconseguir amb un increment dels incentius econòmics per endarrerir la jubilació. Una altra mesura apropiada seria computar les pensions tenint en compte la vida laboral completa i no només els últims 15 anys", assenyala la institució.
Aquestes reformes haurien de complementar-se amb una política clara dirigida a incrementar les contribucions a les pensions complementàries privades. Aquestes reformes permetrien diversificar les fonts per finançar la jubilació i que aquestes es converteixin així en un component més del sistema de pensions. Així mateix, s'haurien d'introduir algunes regulacions en els plans privats encaminades a augmentar els estalvis destinats a finançar la jubilació i a protegir millor les pensions privades de la volatilitat dels mercats financers.
Referent a això, l'OCDE destaca que, tot i que les pensions privades van ser introduïdes a Espanya a mitjans dels vuitanta, el sistema espanyol de pensions privades "és un dels menys desenvolupats de l'OCDE".
Els estalvis acumulats en pensions privades a Espanya representen al voltant del 7% del PIB, enfront d'una mitjana del 60% en l'OCDE. I encara que el nombre de treballadors en plans privats és del 54%, un percentatge alt quan es compara amb el d´altres països, la majoria aporta bastant poc, ja que el 66% contribueix amb menys de 300 euros anuals.