EFE | MADRID
La vicepresidenta primera del Govern, María Teresa Fernández de la Vega, va aclarir ahir que la retallada salarial del 5% anunciat per als empleats públics no afectarà els treballadors del sector empresarial estatal en estar subjectes a l'àmbit de la negociació col·lectiva, cosa que "cal respectar".
En la roda de premsa posterior al Consell de Ministres, De la Vega va explicar que a les empreses de titularitat estatal la retallada només s'aplicarà als directius, mentre que per a la resta de treballadors caldrà cenyir-se a la negociació col·lectiva. També es veuran afectats per la rebaixa salarial "tots els empleats públics: funcionaris, estatutaris i laborals", que depenguin de les diferents administracions públiques (central, autonòmica i local).
De la Vega va contestar a una pregunta sobre aquest aspecte de la retallada salarial, després dels aclariments reclamats ahir públicament des dels sindicats, que també van demanar que es detalli com més aviat millor la rebaixa exacta per a cada tram salarial per acabar amb la incertesa d'un col·lectiu de més de 2,5 milions de persones. En aquest sentit, la vicepresidenta va reconèixer que les mesures d'ajustament són "dures, difícils i especialment doloroses", i va assegurar que al Govern també "li dol i l'afecta" prendre-les, però és conscient que ha de fer-ho per "formar el model de societat que defensa i en què creu".
"Que ningú no dubti que el compromís social del Govern segueix sent el mateix", va dir, i va afegir que si s'han pres mesures "excepcionals" és per respondre a una situació excepcional, però no significa que l'Executiu estigui renunciant als principis que han guiat la seva acció política, entre els quals va citar l'extensió de drets a tots els ciutadans. També va reconèixer les diferències existents amb els sindicats entorn de les mesures per retallar el dèficit públic, però es va mostrar convençuda que l'objectiu de tots és el mateix, "assegurar el benestar present i futur dels espanyols".
Va agrair als sindicats la responsabilitat amb la qual han actuat en els últims dos anys i va demanar que es mantinguin en el diàleg social a pesar de la dissensió, i va mostrar el seu desig que els pròxims dies es pugui arribar a un acord entorn de la reforma laboral. També confia a aconseguir el suport parlamentari suficient per treure endavant les mesures d'austeritat contra el dèficit anunciades dimecres pel president, José Luis Rodríguez Zapatero, al Congrés dels Diputats.