La nova identitat de la fusió de les caixes Catalunya, Tarragona i Manresa es dirà CatalunyaCaixa, segons han confirmat aquest dimecres fonts de l'entitat, que donarà a conèixer la nova identitat corporativa en una roda de premsa aquest matí a Barcelona.

Aquest nom va ser aprovat en un consell ahir dimarts a Manresa. Les assemblees generals de les tres entitats financeres van aprovar el maig passat el procés de fusió, amb la voluntat de desenvolupar la nova caixa com un model de negoci basat en la banca minorista de proximitat. Adolf Todó és el director general de la nova entitat, que tindrà l'obra social com a manifestació més visible del compromís de la caixa amb la societat i el territori.

Una decisió 'important', una marca 'desitjada i volguda' un nom que no ha estat un acord 'improvisat' són els termes utilitzats pels expresidents de Caixa Catalunya, Caixa Manresa i Caixa Tarragona, Narcís Serra, Manel Rosell i Gabriel Ferraté, respectivament, per valorar el nom de la segona entitat d'estalvi de Catalunya.

En l'acte de presentació del nou logotip de la nova entitat d'estalvi fruit de la fusió de Caixa Catalunya, Caixa Tarragona i Caixa Manresa, Narcís Serra, actual president de la nova entitat, ha explicat que no hi hagut cap 'condicionant' de cap de les entitats a l'hora de decidir el nom de la marca.

El director general de la nova entitat, Adolf Todó, ha explicat que si bé en matemàtiques l'ordre dels factors no altera el producte, en el cas del nou nom, l'ordre del dels factors 'sí que altera el producte' final, que el fa més fort, multiplica els seus recursos i dóna nom a una nova entitat, però 'sense perdre els seus orígens'.

Todó feia aquesta reflexió sobre el nom finalment elegit, per defensar una interpretació allunyada de pensar que la presència dels termes de CatalunyaCaixa, l'inrevés de Caixa Catalunya, fos vist com una imposició de l'entitat més gran de les fusionades, l'antiga Caixa Catalunya propietat de la Diputació de Barcelona.

El president Narcís Serra ha estat taxatiu al dir 'que no hi hagut cap condició per part de cap de les caixes' a l'hora de determinar les paraules que formaven part del logotip. Serra ha recordat que calia tenir present que la presentació estava dedicada a donar a conèixer la marca del nom de l'entitat d'estalvi que estava registrada i ho seguirà estant sota la denominació 'Caixa Catalunya Tarragona Manresa'.

Carles Serrahima, director de Cla-se, l'empresa de disseny que ha estat contractada per elaborar el disseny i el nom de la nova marca, ha explicat que després de 4 mesos de feina, s'ha aconseguit presentar un nom que no 'és fruit d'una decisió estètica sinó que té una càrrega estratègica'.

Serrahima ha explicat el procés de l'elaboració del disseny i ha dit que una de les primeres decisions que es van consensuar va ser que no es podia perdre el nom de 'caixa' i el següent acord va ser que tampoc es podia perdre el nom 'Catalunya', en el sentit de subratllar l'arrelament al territori.

Els colors de Catalunya Caixa són la combinació de tres colors, un color teula, fet amb el pantone 116 C, una tonalitat gris feta amb el pantone 409 C i el pantone negre.

Els canvis de denominació de la nova caixa no estaran desplegats totalment a les 1.200 oficines fins abans d'un any, segons ha anunciat Adolf Todó. L'ordre de les modificacions vindrà determinat per la importància de les oficines, de més volum de negoci a menys.

L'objectiu és que en un temps encara no 'determinat', del nom de la marca es mantingui CatalunyaCaixa i desapareguin les referències que ara es mantenen de Caixa Catalunya Tarragona Manresa. Tant Narcís Serra com Adolf Todó no ha posat data concreta aquesta reducció del nom, que vindrà condicionada a la consolidació de la denominació de la nova marca en el mercat.

La tipografia de la nova entitat s'ha fet de manera expressa i no ha estat utilitzada fins ara. El dissenyador d'aquesta tipografia ha estat Iñigo Pérez.

Basilea III

Adolf Todo també s'ha referit a les noves exigències de reserves i provisions que vindran marcades per la vigència de la normativa del conveni de Basilea III. En aquest sentit, Todó ha dit que hi havia temps suficient per adaptar-se a les noves exigències, atès que fins el 2015 no començarà la nova fase d'exigències que s'acabarà el 2019.

Todó també ha dit que no s'havia pres cap tipus de decisió sobre la necessitat de captar més liquiditat. El director general ha explicat que 'de moment' s'està valorant si cal tenir més capital. Un cop se sàpiga si es necessita més capital es valorarà 'quan' capital més es necessita i, al final del procés, es determinarà, si cal, 'com' s'obté aquest capital en els mercats i si s'opta o descarten les quotes participatives.