La compra per Internet creix cada dia i està a punt de normalitzar-se. Fa tretze anys, però, quan l'anoienc Màrius Rossell va decidir fundar Trilogi, les empreses dedicades exclusivament al comerç electrònic (e-commerce) escassejaven. Aquest emprenedor va desenvolupar Logicommerce, un programari que continua donant bons fruits a una empresa anoienca consolidada.

De fet, Rossell viu ara a la Xina, a Pequín, on l'empresa va obrir seu pròpia l'any passat amb un balanç positiu: van créixer més del 30% del previst. Davant la maduresa i els alts costos d'entrada del mercat europeu, doncs, l'asiàtica és ara per ara una opció reeixida.

La seu principal d'Igualada, on gestiona la part d'innovació i desenvolupament, continua centrant l'activitat de Trilogi. Un equip humà que suma fins a 18 treballadors i que el 2011 va fer augmentar el 45% la facturació de l'empresa, fins arribar a 743.000 euros.

El perfil del seu client és divers, des de la petita a la gran empresa. Les 300 botigues desenvolupades fins ara es concentren sobretot en marques catalanes i espanyoles, si bé té clients d'arreu del món. Els sectors que més han optat per la venda global a través d'Internet són la moda, l'electrònica de consum i l'alimentació. Firmes com la capelladina Munich, la igualadina Punto Blanco o la maresana Míriam Ponsa tenen botigues en línia amb el segell de Trilogi. D'altra banda, les botigues B2B, la venda entre professionals, és un sector que creix.

Adaptar aquestes botigues electròniques a tots els dispositius mòbils i a les xarxes socials és un dels reptes actuals, explica Llorenç Palomas. El director de vendes i màrqueting destaca que la posada en marxa d'una botiga virtual és una inversió que cal estudiar, "no es pot fer de qualsevol manera", i cal personalitzar. Un procés que inclou diverses fases, des del disseny inicial, el pagament, la logística... fins al màrqueting final.

I és precisament la promoció en línia de la botiga virtual un dels aspectes vitals: "fa tres anys podies obrir una botiga i la cosa anava tirant, hi havia poca competència, però avui ha crescut molt i el posicionament a través de cercadors i xarxes socials és bàsic, perquè generar trànsit cap a la botiga cada dia és més car".

Google és la primera via de negoci d'una botiga virtual, "pot suposar tranquil·lament el 60% del trànsit de les vendes", diu Palomas, mentre Facebook i Twitter també són xarxes socials clau. L'esforç se centra ara en optimitzar el rendiment de les botigues virtuals i l'experiència de compra del consumidor: "abans n'entraven 100 i en compraven 3, ara costa molt més que n'entrin 100, i has d'aconseguir que te'n comprin 5".

El director comercial afirma que el mercat espanyol continuarà evolucionant, encara endarrerit en relació a països com Anglaterra i amb camp per córrer .