El Saló Internacional del Turisme de Catalunya (SITC) es presenta enguany, més que mai, com un espai de venda de propostes de vacances. Seguint la tendència iniciada en la darrera edició, la mostra es vol especialitzar com un espai més de transacció que no pas de demostració i presentació de destinacions i espais, un lloc on el que es valori és la possibilitat de trobar una proposta adequada als interessos del visitant i que les empreses puguin vendre el seu producte directament. La proposta de la Catalunya central, engany, hi serà present a través del turisme de les colònies tèxtils del Llobregat, del turisme rural (amb molt de pes dins el conjunt del país), en destinacions d'espais naturals com el parc de Sant Llorenç del Munt, en oferta historicoarquitectònica, com Sant Benet de Bages i Montserrat, i en el turisme urbà com el que ofereix Manresa. I en un context de promoció de nous productes com l'enoturisme, el SITC valora molt positivament la participació de la DO del vi del Pla de Bages.

La Catalunya central s'ha convertit en una de les principals destinacions per realitzar escapades durant tot l'any: rep cada any més de 270.000 turistes catalans i procedents d'altres indrets d'Espanya i més de 323.000 turistes estrangers, sense tenir en compte les grans xifres de visitants del monestir de Montserrat, que superen els 2 milions. En el conjunt d'aquestes comarques d'interior (Anoia, Bages, Berguedà, Osona i Solsonès), hi ha 198 hotels amb capacitat per a 12.584 persones i 316 establiments de turisme rural (amb capacitat per a 2.440 persones). En aquests moments és la segona destinació catalana amb més oferta d'establiments rurals, segons dades de l'Agència Catalana de Turisme. Pel que fa al càmping, la Catalunya central disposa de 21 establiments i l'any passat va rebre gairebé 92.000 persones. La capacitat d'acollida és de 6.540 places.

El SITC, que se celebra entre el 20 i el 22 d'abril, vol ser cada dia més un saló de Catalunya. Té el gran públic a Barcelona i el seu entorn més immediat, però enguany s'ha proposat d'obrir portes cap a la resta del país, també per poder tenir oferta de tots els territoris i per rebre visitants i possibles clients també de tot el país. L'objectiu de Fira de Barcelona és esdevenir un referent europeu en l'oferta de turisme del mediterrani i un dels primers salons del continent en transaccions. Ramon Martínez Fraile, president del SITC, destaca que el de Barcelona és "un saló finalista", on l'any passat "el 60% dels visitants van contractar-hi les seves vacances". I se sent havent iniciat el bon camí quan França, que és la gran potència turística d'Europa, ha decidit enguany "no assistir al Fitur de Madrid i, en canvi, venir a Barcelona".

Abandonat el model d'exposició de producte com poden tenir altres certàmens com per exemple Fitur a Madrid, el SITC es vol especialitzar com a punt de venda de producte turístic. Enguany tindrà un dia menys de portes obertes, ja que la mostra es concentra en divendres, dissabte i diumenge, però els seus responsables consideren que el nivell de visitants serà igual o més gran que en edicions anteriors. De fet, el SITC espera un increment del 15% de visitants a un conjunt d'estands que volen recollir totes les oportunitats, tant com a aparador per a les empreses i iniciatives turístiques de Catalunya, com per a les propostes de viatges arreu del món. De fet, la comunitat que més viatja a l'estranger de totes les de l'Estat espanyol és Catalunya: el 28% del turista que surt de la península és català.

Marta Serra, directora del SITC, destaca que la voluntat de la proposta del certamen és "que el turista trobi experiències en les propostes" de la mostra més que no pas destinacions. No es tractaria tant de viatjar a un país o una ciutat, sinó de trobar aquella proposta de vacances que s'adequa a les "il·lusions" del client. En aquesta línia, el SITC ofereix formats turístics especialitzats: turisme mediterrani, esportiu, enològic-gastronòmic, sostenible i de càmping. En el saló hi haurà 50 països representats i l'interès per esdevenir un referent en el turisme mediterrani farà que enguany hi hagi una vintena de propostes sota aquest paraigua amb possibilitats de viure experiències de natura, esport, cultura i gastronomia. A part de la costa catalana i d'altres punt de l'estat, també hi haurà representació de França, Grècia, Croàcia, Israel i els països de la primavera àrab, com Algèria, Tunísia i Egipte.

Dues de les especialitzacions que també es trobaran al saló de Barcelona és el turisme de les grans cites esportives (sobretot vinculat al món de l'atletisme) i el turisme sostenible, que busca l'espai natural com a principal valor, una demanda que també està creixent.