Des de la posada en funcionament de la nova C-15, anomenada ara Eix Diagonal, el trànsit ha anat augmentant paulatinament. D'una mitjana de 9.155 vehicles al desembre, ha passat a 10.509 al mes d'abril, el que significa un augment del 14,8%. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ha valorat positivament aquestes dades, ja que apropa l'interior amb el litoral i això "és una oportunitat de noves relacions econòmiques i personals". De la nova infraestructura, l'autovia entre Vilafranca del Penedès i Vilanova i la Geltrú és la que més volum de vehicle registra, uns 15.000 diaris, amb puntes de 21.500. A tot l'Eix, la mitjana és de més de 10.000 vehicles.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ha visitat aquest divendres l'Alt Penedès i s'ha reunit amb els alcaldes de la comarca, on ha destacat les possibilitats de connexió entre els territoris de l'interior i els de la costa gràcies a l'Eix Diagonal. Però alhora, també ha deixat clar que "les empreses, la gent, les institucions i els ajuntaments de la zona han de tenir iniciativa, ser dinàmics i voler moure's", per aprofitar aquestes oportunitats de noves relacions.

Sobre les peticions del propi territori de millorar alguns punts tràgics de l'Eix Diagonal, com el de la Granada, Recoder s'ha compromès a estudiar-ho i trobar una solució.

15.000 vehicles diaris

Pel que fa al tram d'autovia entre Vilafranca del Penedès i Vilanova i la Geltrú circulen una mitjana d'uns 15.000 vehicles diaris, amb puntes de 21.500 vehicles. Aquest tram no és el que més ha augmentat en els primers cinc mesos, però sí que és el que registra més nombre de vehicles.

Ha passat de tenir al mes de desembre una mitjana diària de 13.068 vehicles, 13.593 al gener, 14.298 al febrer, 15.629 al març a 15.209 a l'abril. El que representa un augment del 16, 38%. En concret, el percentatge de vehicles pesants en aquest tram és del 7,5%.

La variant de Vilafranca ha anat passant de tenir 8.262 al desembre, 8.324 al gener, 8.747 al febrer, 9.625 al març i 9.715 a l'abril. Tot plegat suposa un increment del 17,59%.

Entre Vilafranca i Igualada, al desembre passaven una mitjana diària de 10.696, al gener 10.517, al febrer 10.894, al març 11.962 i a l'abril 12.024 vehicles. Això és un 12,42% d'augment. El 9% del trànsit, però, és de vehicles pesants.

I entre Igualada i Manresa, al desembre van passar 5.153 vehicles de mitjana cada dia, 5.189 al gener, 5.363 al febrer, 5.977 al març i 6.041 a l'abril. Això és un 17,23% més.

A tot l'Eix Diagonal, la mitjana de trànsit diu que s'ha passat de 9.155 vehicles diaris al desembre, 9.209 al gener, 9.588 al febrer, 10.545 al març a 10.509 a l'abril. Això representa el 14,79% de mitjana que s'ha incrementat. El trànsit total durant els caps de setmana és lleugerament superior al dels dies feiners.

Característiques de l'Eix

Aquesta infraestructura, de 67 quilòmetres de longitud ha acostat el litoral i les comarques centrals, tot unint les capitals del Garraf, l'Alt Penedès, l'Anoia i el Bages i connectant les principals infraestructures viàries que vertebren Catalunya de sud-oest a nord-est. Les obres van comptar amb un pressupost de 368,4 MEUR, que es finançarà mitjançant el sistema de concessió d'obra pública.

L'Eix Diagonal facilita el trànsit de llarg recorregut i permet potenciar les comunicacions intercomarcals. Així mateix, ha millorat substancialment la mobilitat a l'entorn de les principals poblacions del recorregut, com és el cas de la variant de Vilafranca del Penedès, que ha permès evitar el pas de vehicles per l'interior del municipi.