La Generalitat i el ministeri de Foment van arribar ahir a un acord sobre el Fons d'Accessibilitat portuària que garanteix que els recursos generats pels ports de Barcelona i Tarragona s'invertiran en infraestructures pròpies.

Així ho va anunciar ahir el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, que en les últimes setmanes havia expressat el seu rebuig frontal a aquesta mesura que aprovarà avui el consell de ministres i que, segons la seva opinió, posava en risc l'autonomia financera dels ports.

Aquest fons d'accessibilitat contemplava que els ports aportessin el 50 % dels seus beneficis anuals a finançar obres de connectivitat terrestre de les 28 infraestructures d'aquest tipus que depenen de Ports de l'Estat. Tant la Generalitat com els agents empresarials i econòmics catalans temien que amb aquest fons els beneficis del Port de Barcelona servissin per finançar obres d'altres instal·lacions espanyoles competidores.

Després d'una setmana d'intenses negociacions, el Govern ha arrencat el compromís del ministeri que els beneficis dels ports catalans es reinvertiran en obres que estiguin relacionades amb el seu àmbit de competència.

L'acord, va afegir Vila, "també deté l'obligatorietat de destinar la meitat dels beneficis de cada port al fons", ja que aquesta concreció no quedarà recollida al decret llei que aprovarà el consell de ministres. "Hem garantit que aquests recursos quedaran necessàriament per a cada port", va subratllar el conseller, que va apuntar que les dues administracions es donen un termini de tres mesos "per veure com s'acaba desplegant la gestió d'aquest fons". Va precisar, en tot cas, que "el criteri ordinador que ha de prevaler és que els ports només podran destinar recursos en el seu entorn de competitivitat".

Per tant, va dir, "de cap manera" els recursos del Port de Barcelona es destinaran a finançar actuacions en altres ports.

L'acord entre el departament de Territori i el ministeri de Foment, que dirigeix Ana Pastor, contempla també que aquest mes s'adjudicaran definitivament els accessos viaris al Port de Barcelona, amb una inversió total de 174 milions d'euros. Abans d'acabar l'any també es licitaran els accessos ferroviaris, amb un cost aproximat de 100 milions, segons la conselleria.