L'activitat logística repunta el 7,5% després de caure el 40% en set anys

El ritme de creixement es manté i les exportacions s'incrementen el 5,9% el primer quadrimestre

16.07.2015 | 10:07
Representants de Cimalsa i Pimec, en presentar l´estudi.

L'activitat del sector logístic de Catalunya ha repuntat el 7,5% interanual durant el 2014, després de caure més del 40% des del 2007, segons es recull a l'Observatori de la Logística, que es va presentar ahir en una conferència a Pimec. Marc Iglesias, de Cimalsa (empresa pública de la Generalitat que promou l'informe), va destacar que l'augment de la demanda interna i de les exportacions han impulsat el sector logístic, que previsiblement també registrarà un creixement aquest 2015. Per exemple, Iglesias va citar que les exportacions han crescut el 5,9% durant el primer quadrimestre d'enguany i que "això indica que les dades de l'any anterior no eren flor d'un dia".

Dins el sector logístic, el mode viari capitalitza el 90% de les cadenes logístiques, i també creix durant el 2014 el 6,4% en tones transportades, després de sis anys de caigudes interanuals. El 80% de la davallada del transport viari es pot atribuir a l'esclat de la bombolla immobiliària, que ha fet caure molt la demanda en aquest camp. L'evolució dels costos del gasoil també ha permès abaixar el pes del combustible en els costos logístics i de transport.

Pel que fa al mode ferroviari, el creixement de l'activitat en el transport de tones ha estat del 4,9% i de més del 6% en tones/quilòmetre. L'augment de l'activitat és fruit de la important dinamització del Port de Barcelona i també de l'increment de la quota del ferrocarril en el transport internacional. "El ferrocarril encara està lluny de les quotes europees. Catalunya només supera Irlanda, Grècia i Espanya en aquest camp i té un marge rellevant de millora en aquest camp", va destacar Iglesias.

El mode marítim va augmentar l'activitat el 12% en tones de càrrega. El Port de Barcelona ha superat el milió de contenidors operats, mentre el Port de Tarragona es consolida com un centre de càrrega de productes agroalimentaris. Segons l'estudi, el mode marítim té un gran pes en l'exportació catalana i representa al voltant del 30% del valor econòmic dels intercanvis comercials amb l'exterior.

El mode aeri ha crescut el 2014 el 2% en tones transportades en relació amb l'any anterior. Representa el 2% de mercaderies transportades, però aquestes són d'alt valor afegit i l'aeroport de Barcelona-El Prat té xifres superiors de càrrega de mercaderies que la mitjana europea. A banda, l'Observatori apunta que Catalunya continua liderant i representa més del 25% de l'espai d'emmagatzematge logístic de tot l'Estat.
Abans de la presentació de l'Observatori, el director de logística de SEAT, Enric Martí, va fer una conferència en què va detallar que la logística integra gairebé un terç dels costos productius d'un sector tan important com el de l'automòbil. "La logística és rellevant per a les empreses, però la societat no ho viu així", va advertir i va destacar que altres països europeus tenen millors condicions logístiques que Catalunya. El secretari general de Pimec, Antoni Cañete, el president de la sectorial de logística de Pimec, Ignasi Sayol, i el president de Cimalsa, Damià Calvet, també van participar en la presentació de l'Observatori.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
L'últim El més llegit
Enllaços recomanats: Premis cinema