El consum d'ecològics es duplica els últims tres anys a Catalunya

Un estudi de Mercabarna recomana situar aquests productes als punts de venda més habituals

27.07.2015 | 14:11
El director general de Mercabarna, Josep Tejedo, presenta l´estudi.

El consum de productes ecològics s´ha duplicat a Catalunya els darrers tres anys, i les exportacions, l´últim any. Aquestes són algunes de les conclusions de l´estudi «Alimentació ecològica: context, visió del sector i perspectives del consumidor», encarregat per l´Observatori de Tendències de Mercabarna i presentat la setmana passada.

Segons el director general de Mercabarna, Josep Tejedo, «hem encarregat aquest estudi després haver observat el gran creixement del consum intern i les exportacions dels aliments ecològics en els últims anys a Catalunya, malgrat la crisi econòmica». «Ho hem fet per presentar noves oportunitats de negoci a les empreses transformadores i distribuïdores de productes frescos de Mercabarna, davant les expectatives de creixement dels productes ecològics a Europa».

L´estudi, presentat per Ricard Madurell, de Market Aad, exposa que l´agricultura ecològica s´està consolidant com a model productiu –definit i regulat per una activa legislació europea– i com un eix principal del desenvolupament competitiu agroalimentari de la zona comunitària.
L´evolució i el creixement sostingut del sector durant l´última dècada a Europa permeten predir unes bones perspectives a curt i mitjà termini (2015-2020). Actualment el volum de negoci a Europa és de 22.000 milions d´euros a l´any.

Segons aquest estudi, Espanya és un dels països més ben posicionats del sector ecològic internacionalment, el cinquè del món en superfície destinada a aquest tipus de cultiu –el 6,5% de la seva superfície agrícola (la mitjana de la Unió Europea és del 6,1%)–. A més, és el segon de la UE en nombre d´explotacions (més de 30.000, darrere d´Itàlia, que en té 45.000).

Del 2003 al 2013 el volum de negoci s´ha multiplicat per quatre (actualment és de  1.000 milions d´euros a l´any). Des del 2013, però, es detecten símptomes d´estancament en l´estructura productiva ecològica espanyola (superfície agrícola, nombre d´operadors€, només creix lleugerament l´àrea de processat), sobretot per falta de transformadors i distribuïdors.

En canvi, la dinàmica de creixement experimentat a Catalunya els últims anys està plenament consolidada i es manté en fase expansiva davant els símptomes de desgast en l´àmbit estatal. La destacable presència d´operadors ecològics (tant agricultors com, principalment, transformadors i distribuïdors) permet concentrar més d´una cinquena part de tot el volum de negoci estatal (210 milions d´euros, al 2013, el 38% més que al 2012).

A més, durant els últims tres anys s´ha duplicat el consum intern (de 40 a 80 milions d´euros) i en un any (2012-2013) les exportacions a la UE han passat dels 20 als 40 milions d´euros.

Així mateix, del 2012 al 2014, el sector català ha incrementat la superfície agrària i el nombre d´operadors el 20% i el 30%, respectivament. Catalunya és la sisena comunitat autònoma en nombre d´agricultors, però la primera en processadors (780), i concentra més del 27% del total estatal; i la primera en nombre de majoristes (239, el 44% del total estatal).

Un consumidor predisposat
 L´estudi conclou que el consumidor espanyol i català està cada cop més predisposat i informat sobre el valor afegit dels productes ecològics. La gran estructura productiva ecològica espanyola, però, no es correspon amb un desenvolupament similar de transformadors i distribuïdors, i aquest és un fet que dificulta el foment de la demanda.

Les perspectives per al positiu desenvolupament del sector passen, per tant, per augmentar el nombre de transformadors i distribuïdors, així com per aprofitar la diversitat de canals de comercialització existents (des del detallista especialitzat fins als lineals de la gran distribució).

Com ha succeït a d´altres països europeus, si es facilita la disponibilitat dels productes ecològics en els centres de compra habituals, com que hi ha un coneixement previ i una predisposició per part dels consumidors cap a aquests aliments, la seva demanda s´incrementa. A més, aquesta predisposició latent dels consumidors pel producte ecològic queda constatada pel creixent ús de l´e-commerce per proveir aquesta demanda no satisfeta.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
L'últim El més llegit
Enllaços recomanats: Premis cinema