"Sigues prudent, tu no tens recanvi", "Al cotxe, primer Clac i després Rum", o el recent "Vius connectat. Conduint desconnecta", són només alguns dels eslògans de les moltes campanyes de trànsit que la Generalitat de Catalunya ha portat a terme els últims anys per crear consciència entre els conductors i, així, evitar el màxim d'accidents. D'altra banda, el famós "A la feina cap risc" recordava la importància de la seguretat i la salut laboral. I és que l'entorn laboral i les carreteres són els dos escenaris on es produeixen més accidents.

Segons dades del ministeri d'Ocupació i Seguretat Social facilitades per la mútua Egarsat, quatre de cada deu treballadors que moren per accident de treball ho fan mentre s'estan desplaçant. Aquests tipus d'accidents laborals al volant es divideixen en dos grups. D'una banda hi ha els accidents in itinere, és a dir, aquells que es produeixen quan el treballador va o torna de la feina. D'altra, els in mision, que fan referència als soferts pel treballador quan realitza un trajecte per ordre de l'empresa. Durant l'exercici 2014, es van produir un total de 65.201 accidents de la primera categoria, el 2,3% més que l'any anterior. Es tracta del 13,51% del total d'accidents laborals que van causar la baixa aquell any. D'altra banda, els in mision, van suposar el 7,4%. Així doncs, si se sumen els dos tipus d'accidents, s'arriba a la conclusió que 2 de cada 10 baixes laborals van ser causades per accidents de trànsit.

La professora de riscos laborals a alumnes de cicles formatius de l'Institut Narcís Xifra de Girona Maria Caldas atribueix la diferència entre el nombre d'accidents in itinere i in mision a la freqüència de trajectes. "Si cada dia t'has de desplaçar per anar a treballar, independentment de la teva ocupació, assumeixes un risc diari i tens més probabilitat de patir un accident" afirma. De fet, a diferència del que molts podrien pensar, el sector del transport no és el que té més accidents laborals per desplaçaments. Ho són el comerç al detall, els servies de menjars i begudes, l'Administració Pública, el comerç a l'engròs i els serveis d'allotjament, que representen el 25% de les activitats amb un nombre més elevat d'accidents laborals de trànsit. "Dedicar-te a un ofici o a un altre no implica que tinguis més o menys possibilitats de tenir un accident laboral a causa del desplaçament" assegura Caldas. "La distinció està en si el desplaçament és habitual" hi afegeix. A més, la professora de FOL recorda que l'estat de les carreteres i el moment del dia són factor que cal tenir en compte. "A les hores puntes d'entrada i sortida de la feina hi ha més cotxes i més nerviosisme" explica.

D'altra banda, malgrat que les motocicletes tenen menys protecció davant un accident de trànsit, el cert és que la meitat dels accidents in itinere i in mision són amb l'automòbils (55,07%) i les motocicletes només representen l'11,87% del total d'aquests sinistres. Aquest fet, però, es deu al major nombre de cotxes que circulen per la carretera, en comparació amb el nombre de motos.