El president de Volkswagen, Martin Winterkorn, va dimitir ahir assumint la responsabilitat en l'escàndol per la manipulació de les emissions de gasos contaminants en vehicles dièsel als EUA, encara que va assegurar no haver-ho fet personalment "gens malament".

Winterkorn va presentar la seva dimissió després d'una reunió del consell de supervisió per abordar una de les pitjors crisis en la història de la companyia, que l'ha portat a perdre des de dilluns més d'una tercera part de la seva capitalització borsària. Les accions de Volkswagen van pujar ahir el 5,19%, fins a 111,50 euros, a la borsa de Frankfurt.

La companyia també va anunciar que demandarà els responsables d'aquesta manipulació.

"Volkswagen necessita un nou començament, també en termes personals. Amb la meva dimissió deixo el camí lliure", va dir Winterkorn. "Estic impactat pels esdeveniments dels últims dies, sobretot estic impressionat perquè una conducta errònia a aquesta escala sigui possible en el grup Volkswagen", va afirmar Winterkorn en un comunicat, i va afegir: "admeto com a president la responsabilitat per les irregularitats que s'han trobat en motors dièsel, i per això he demanat al comitè de supervisió arribar a un acord per acabar la meva funció com a president del consorci". "Ho faig en interès de l'empresa, fins i tot sent conscient que jo no he fet res malament", va assenyalar Winterkorn sobre la seva dimissió.

El president interí del consell de supervisió de VW, un òrgan supervisor típic de les empreses alemanyes, Berthold Huber, va dir que Winterkorn no sabia res d'aquesta manipulació, però que n'ha assumit la responsabilitat. Malgrat això, i per la magnitud del dany ocasionat, semblava inevitable la seva dimissió, que havien sol·licitat alguns analistes del sector del motor i polítics de l'oposició. Encara es desconeix si Ferdinand Piëch coneixia la manipulació de les emissions de gasos contaminants als EUA i va ser per això que va retirar el seu suport a Winterkorn al començament d'abril, quan encara era president del consell de supervisió. Llavors semblava que Piëch es distanciava de Winterkorn pels problemes que afronta Volkswagen, com la paleta de models, les vendes als EUA i a la Xina i els costos, sobretot en la marca VW.

El consell de supervisió de Volkswagen, companyia en la qual l'estat federat de Baixa Saxònia té una participació del 20%, es reunirà de nou divendres i abans no decidirà qui serà el substitut de Winterkorn. Com a substitut s'ha estudiat el nom del portaveu de la família Porsche, Wolfgang Porsche, que és cosí de Piëch.

Aquest gremi supervisor va informar després de la reunió d'urgència que és conscient del dany econòmic i també de "la pèrdua de confiança de molts clients a tot el món". Així mateix va preveure més conseqüències personals en els pròxims dies de tots els qui van tenir a veure amb aquest escàndol.

El president de l'estat federat de Baixa Saxònia, el socialdemòcrata Stephan Weil, va dir que Volkswagen iniciarà passos legals contra els responsables de la manipulació a l'empresa.

Volkswagen, que el primer semestre de l'any es va convertir en el primer fabricant automobilístic del món, va instal·lar un programari en els models amb el motor dièsel EA 189 (el 2.0 TDI) que detecta quan el vehicle està sent examinat i va trucar els mesuraments de gasos contaminants per complir les normatives federals i estatals als EUA.