La Fiscalia de l'Audiència Nacional va demanar ahir que el Grup Volkswagen -del qual forma part Seat- faciliti informació sobre els vehicles afectats a Espanya pel software que manipula dades d'emissions i que identifiqui l'empresa a la qual es va encarregar el programa informàtic.

La fiscalia considera competent el jutjat d'Ismael Moreno al qual sol·licita que investigui les querelles presentades per Manos Limpias i l'Associació Internacional Antifrau per a la defensa d'Afectats de Motors Volkswagen per delictes d'estafa, publicitat enganyosa, frau de subvencions i contra el medi ambient.

La Fiscalia estima que els cotxes afectats (el Grup Volkswagen els ha xifrat en 683.626 de les marques Volkswagen, Volkswagen Vehicles Comercials, Audi, SEAT i Skoda) estan repartits per tot el territori espanyol, per això la investigació l'ha de dur a terme l'Audiència Nacional. El Ministeri Públic considera que les emissions d'aquests motors poden "haver causat danys substancials a la qualitat de l'aire" i que, en haver estat objecte de subvenció pública pels Plans PIVE, "l'engany també podria haver suposat el desemborsament injustificat de l'erari públic". Per això insta el jutjat que requereixi al ministeri d'Indústria tota la informació que hagi reunit sobre l'assumpte, incloent-hi el dictamen de l'Agència Mediambiental Nord-americana (EPA) i altres pericials, els informes que li hagi aportat la companyia i l'import de les ajudes públiques que s'hagin pogut atorgar per a l'adquisició dels vehicles. El ministeri de Medi Ambient haurà de lliurar també en seu judicial els informes que hagi pogut realitzar sobre els vehicles manipulats per determinar el grau d'emissions nocives.

El president del comitè d'empresa de Seat, Matías Carnero, va expressar ahir el seu suport a qualsevol acció destinada a depurar responsabilitats per la manipulació de motors de Volkswagen i va dir que, si es demostren els delictes que s'imputen, els responsables haurien de pagar amb la presó. En declaracions a Efe, Carnero va recordar que els treballadors de Seat són també víctimes de l'escàndol i va insistir que hi ha "malestar" entre la plantilla de la marca, filial de Volkswagen, perquè "estàvem construint una cosa que no era el que es deia", per això la sensació que predomina és la d'haver estat objecte d'un "engany". Un portaveu de Seat va oferir "la màxima col·laboració amb la investigació" de l'Audiència Nacional.