Alemanya i Espanya intenten protegir els cotxes dièsel davant la propera introducció de noves proves més exigents amb les emissions contaminants dels vehicles, després del cop que ha suposat l'escàndol dels motors trucats pel gegant alemany Volkswagen. La Comissió va donar ahir un pas més cap a la introducció d'aquestes noves proves en "condicions reals de conducció", més exigents que les que actualment es fan en laboratori, en elaborar una nova proposta amb els detalls sobre com s'aplicaran.

La proposta, construïda sobre la base dels comentaris que els països han enviat a la Comissió, defineix dues qüestions de vital importància per als fabricants: el calendari d'aplicació i el marge que es donarà als cotxes per adaptar les seves emissions, segons va destacar una portaveu de la CE. Els vint-i-vuit discutiran la proposta al Comitè Tècnic de Vehicles de Motor el dia 28 a Brussel·les, una trobada en què la Comissió aspira a aconseguir un impuls que permeti tancar un acord abans de finals d'any. Durant la preparació de la proposta, la Comissió va defensar un enfocament gradual, amb una fase que abasti de 2017-2018 i una altra de 2019 al 2020. A la primera, els cotxes podran sobrepassar en carretera els límits fixats 1,6 vegades sense que es consideri una infracció, és a dir, en més d'un 50%, mentre que en la segona aquest marge es reduirà a 1,2 vegades. Actualment, les emissions d'alguns dels vehicles arriben a ser 10 vegades superiors als límits quan es fan anàlisis en carretera.