La direcció de Seat aplicarà els dos pròxims anys un pla d'eficiència destinat a reduir els costos uns cent milions d'euros anuals per ajudar econòmicament el grup Volkswagen, al qual pertany Seat, afectat per l'escàndol de la manipulació de motors dièsel.

Un portaveu de la companyia va confirmar ahir que el pla es posarà en marxa el 2016 i 2017 amb l'objectiu de "protegir les inversions" previstes per Volkswagen a Seat i "assegurar l'ocupació" a la factoria. En principi, la reducció dels costos es durà a terme amb mesures basades en l'optimització dels processos de producció i de la reducció del consum energètic, i no afectarà la contractació. Algunes de les mesures previstes poden ser, per exemple, la revisió dels contractes de patrocini, de contractes externs i de viatges, encara que podrien prendre's altres que afecten altres àrees.

Les mateixes fonts van insistir que aquest pla d'eficiència té com a principal objectiu protegir les inversions anunciades per la matriu a Seat, que ascendeixen a 3.300 milions d'euros i que s'han de materialitzar en el llançament de quatre models nous els pròxims dos anys. Aquests 3.300 milions d'euros suposen el 80% de la inversió total de 4.200 milions que el Grup Volkswagen va anunciar el maig que destinaria a les seves plantes de Martorell i Navarra en el període 2015-2019, cosa que suposa la inversió industrial més gran de la història a l'estat. Seat ha anunciat que per Nadal començaran obres en la línia 1 de producció de Martorell, en la qual actualment s'acobla l'Ibiza, per adequar-la a la producció d'un nou model.

Respecte a la decisió de la direcció de no renovar els contractes d'uns 200 treballadors d'empreses de treball temporal (ETT), la companyia automobilística ha desvinculat aquesta mesura del pla d'estalvi de costos. Una part d'aquests treballadors que no renovaran formen part del contingent que es va contractar aquest estiu per cobrir les vacances d'una part de la plantilla que va treballar una setmana d'agost per mantenir la producció del Q3. Pel que fa als 220 treballadors eventuals que acaben el seu contracte en la primera meitat de l'any, fonts sindicals temen que tampoc no se'ls renovi, encara que tot està pendent de veure com impacta la crisi de VW sobre les vendes de Seat. El president del comitè d'empresa, Matías Carnero, va dir ahir que espera que l'afectació dels eventuals sigui la menor possible, mentre que CCOO a Seat va expressar la seva discrepància amb la decisió de no renovar part dels eventuals.