El preu del tabac ha pujat més del 600% des de l'any 1990

El preu mitjà d'un paquet, el producte que més ha crescut en 25 anys, augmenta el triple que l'IPC

09.11.2015 | 19:25
El preu del tabac s´ha multiplicat per set en els últims 25 anys

El cost mitjà del paquet de cigarrets s'ha multiplicat per més de set (+614%) en els últims 25 anys, al passar de 0,61 euros el 1990 a 4,37 euros el 2014 com a conseqüència de la "constant" pujada de la fiscalitat del tabac. D'aquesta forma i a causa dels elevats impostos que suporta, el tabac és el producte que més ha pujat de preu en els últims cinc lustres. En aquest període, el preu del paquet ha augmentat tres vegades més ràpid que el de la cistella bàsica de béns i serveis.

Aquesta és una de les conclusions de l'estudi 'La indústria del tabac a Espanya: 1990-2015' elaborat per Analistes Financers Internacionals (AFI) amb motiu del 25 Aniversari de l'Associació Empresarial del Tabac (Adelta). Entre altres conclusions, l'informe reflecteix que l'evolució del preu del tabac està totalment lligada a la constant pujada de la seva fiscalitat.

En l'actualitat, el tabac és el bé de consum més gravat del mercat, com a conseqüència de l'impost especial a què està subjecte. En concret, el 77% del preu de venda al públic del tabac equival a impostos -percentatge que puja a gairebé el 80% en el cas dels cigarrets, la categoria més venuda-, davant del 47% dels hidrocarburs o el 43% de l'alcohol.

Tal com s'explica en l'informe, tradicionalment una de les raons per elevar la fiscalitat especial del tabac partia del principi que la demanda era poc sensible a l'encariment del producte. No obstant això, segons l'anàlisi, el que ha succeït al mercat espanyol en els últims anys reflecteix que una forta pujada de la fiscalitat acaba provocant l'efecte contrari. Es produeix una distorsió del mercat, principalment perquè afavoreix el transvasament cap al comerç il·legal de tabac, en la mesura en què el consumidor busca alternatives més assequibles, i no té l'efecte desitjat quant a reducció del consum. Entre els anys 1990 i 2014, s'han reduït pràcticament a la meitat les vendes de cigarrets, la variant més representativa del mercat, en passar dels 4.096 milions d'unitats venudes en 1990 als 2.340 milions en 2014.

La major caiguda es produeix a partir del 2008, any precisament des del qual el comerç il·legal de cigarrets, pràcticament eradicat a Espanya, torna a convertir-se en un greu problema.

El 2014, el 12,5% dels cigarrets consumits a Espanya no va pagar els seus impostos a la Península, percentatge que a Andalusia gairebé va fregar el 50%.

Segons revela l'informe, el comerç il·legal té greus conseqüències més enllà de les pèrdues fiscals, que el passat any van ascendir a 1.010 milions d'euros, perquè dificulta la consecució dels objectius sanitaris, facilita l'accés dels menors, manca de controls i finança a les organitzacions criminals.

Malgrat la contracció del mercat viscuda en els últims 25 anys i sense considerar la recaptació fiscal via impostos especials i IVA, la indústria del tabac es manté com un contribuent significatiu al conjunt de l'economia espanyola en termes de rendes, ocupacions i recursos per a les arques públiques. L'impacte econòmic conjunt, compost pels efectes directes, indirectes i induïts, es va situar en 2013 en 1.010 milions d'euros. En termes d'ocupació, el 2013 la indústria del tabac va generar 14.853 llocs del treball.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
L'últim El més llegit
Enllaços recomanats: Premis cinema