El compte enrere del Black Friday acaba de començar i una gran quantitat de gent es prepara per a aquest esdeveniment. Una celebració que té origen a Estats Units però que amb la globalització s'ha estès a altres països com és el cas d'Espanya.

Aquesta cita, que es durà a terme del 27 al 30 de novembre, ja compta amb adeptes i cada vegada més gent sucumbeix. En concret, es preveu que aquest any les vendes aconseguiran els 1.172 milions d'euros a Espanya, un 10,6% més que en el Black Friday anterior.

No obstant això, abans de dur a terme cap compra és convenient que t'informis de qualsevol imprevist. L'Associació Espanyola de l'Economia Digital (Adigita) en col·laboració amb Confianza Online i Beruby han elaborat un informe en el qual pots consultar dubtes que et sorgeixin sobre les compres.

Quant dura el Black Friday?

La durada del Black Friday depèn de cada comerç. Pot ser un dia, un cap de setmana o més dies. En qualsevol cas les tendes han d'informar sobre el termini de vigència de les promocions que realitzin.

Quin és la diferència entre Black Friday i Cyber Monday?

Mentre que el Black Friday es va concebre per comprar en tendes físiques, al Cyber Monday les ofertes i promocions solament són per a productes de web.

A més, com els seus propis noms indiquen, un té lloc en divendres i l'altre el dilluns posterior. En concret, se celebraran el 27 i el 30 de novembre, respectivament.

En el cas d'aquells establiments que comptin tant amb tenda física com online no estan obligats a estendre les mateixes promocions al contingut online. D'igual forma la tenda que solament realitzi transaccions via web no està obligada a realitzar descomptes durant el Black Friday.

Quina informació està obligada a oferir una tenda online?

A més de la informació sobre el termini de durada de les ofertes, les tendes online han d'informar sobre el preu dels productes oferts abans i després d'aplicar-los el descompte o bé sobre el percentatge de descompte aplicable a cada producte.

Què haig de comprovar abans de comprar sobre la tenda online?

Malgrat que les estafes a la web són cada vegada més sofisticades, existeixen una sèrie d'elements amb els quals pots evitar caure en una estafa. Des del nom complet fins a l'adreça e-mail i el número de telèfon, com més dades trobis molt més fiable serà la pàgina.

Puc retornar un producte comprat al Black Friday?

Malgrat que aquesta campanya es trobi dirigida a productes descomptats, en ser una compra online podràs retornar-ho en un termini mínim de 14 dies i fins i tot un termini superior si la tenda ho ofereix.

Adigital recomana que abans de realitzar qualsevol compra t'informis sobre les condicions de devolució així com del procediment que s'ha de dur a terme. Pot ser que les despeses de devolució et correspongui pagar-les.

Existeixen productes que per raons d'higiene o per qualsevol altre motiu la tenda no té per què admetre la seva devolució una vegada adquirits, utilitzats o descarregats. Si no ho tens clar, abans de comprar assegura't de les condicions d'ús.

Quant temps disposes per retornar un producte?

Des de l'associació asseguren que l'usuari disposa de 14 dies naturals des del dia que rep el producte o des de la data que realitza la comanda per comunicar que vol retornar-ho, així com altres dues setmanes des que la tenda ha rebut la notificació d'anul·lació de la compra.

En quin termini m'han de retornar els diners?

En el cas que l'establiment hagi de retornar-te l'import de la devolució, el temps varia en funció dels requisits que estipula cada comerç.

D'aquesta forma, la tenda compta amb un termini de 14 dies des que es va remetre el desig de devolució si es tracta d'un comerç online i aquesta ha d'encarregar-se de recollir la comanda retornada. Per contra, si és el subjecte qui porta el producte, el període és de 14 dies, igualment, però es comptabilitzen al moment en el qual es rep el producte o des que es rep el justificant de com ho has enviat.

Què ocorre si en aquests terminis no em retornen els diners?

Si no et retornen els diners i existeix un retard injustificat, pots reclamar el doble de la quantitat pagada més els danys i perjudicis soferts en funció del que excedeixi aquest import.

Ja has realitzat la comanda però s'han quedat sense existències...

Malgrat que aquest fet no es tingui molt en compte, a vegades pot ocórrer i més en aquest dia. En aquest cas l'empresa online ha d'informar-te el més aviat possible de la falta d'existències, permetre cancel·lar la comanda i retornar-te els diners.

També existeix la possibilitat que puguin oferir-te un altre bé en substitució del que vas comprar si compta amb característiques similars o la seva qualitat és superior. En qualsevol cas pots denegar la proposta o demanar la devolució dels diners.

El producte presenta desperfectes o no s'ajusta al que vaig demanar

Si en rebre el producte aquest presenta un desperfecte o s'espatlla al poc temps d'adquirir-lo, has d'avisar a la tenda al més aviat possible. Una vegada que ja entaulis contacte amb ells, ja t'indicaran si has d'anar a portar-lo o, per contra, són ells els qui s'aproparan a recollir-lo. El mateix ocorre si la teva comanda no s'ajusta al que vas demanar.

Si la tenda online manqués d'un producte idèntic es veuria en l'obligació d'oferir-te un altre producte de característiques similars que podràs acceptar si t'interessa. En cas negatiu pot oferir-te una rebaixa del preu del producte o la devolució dels diners.