El cobrament de comissions per l'ús de caixers divideix la banca i irrita els clients

Entitats de consumidors asseguren que estaran pendents del cobrament que fa la banca pels serveis

20.12.2015 | 07:37
Un usuari en un caixer automàtic d´una entitat financera

Les entitats financeres apliquen de diferent manera la nova normativa sobre les comissions per l'ús dels caixers automàtics a partir del proper 1 de gener, ja que Santander, BBVA i CaixaBank cobraran previsiblement entre 1,5 i 2 euros als no clients, i hi haurà altres bancs que signaran diferents aliances.
Alhora, les associacions de consumidors han anunciat que no pensen abaixar la guàrdia en aquest assumpte i han exigit límits clars en les comissions per evitar abusos de les entitats. Després d'una llarga etapa en què les tres grans xarxes de caixers, Euro6000, 4B i Servired, cobraven una comissió als clients aliens, l'escenari va canviar i les entitats van començar a actuar pel seu compte cobrant als usuaris d'altres bancs, tot i que fossin de la mateixa xarxa, fet que va generar fortes protestes que van forçar que hi intervingués el govern.
Amb la situació anterior al Reial decret, l'usuari es trobava que en ocasions havia de pagar dues comissions, una per usar el caixer i una altra, la que es cobren els bancs entre si, l'anomenada taxa d'intercanvi. La nova normativa estableix que serà el propietari del caixer el qual podrà cobrar, no a l'usuari final, sinó a l'emissor de la targeta, que haurà de decidir si repercuteix i com aquesta comissió. Tot va començar fa uns mesos, quan CaixaBank va començar a cobrar dos euros als clients aliens que traguessin efectiu en algun dels gairebé 10.000 caixers que té a tot Espanya. També el Santander, amb prop de 5.000 terminals, i el BBVA, amb uns 7.000, van manifestar la seva intenció de cobrar una comissió similar, el que perjudicava els clients de les entitats amb menys xarxa, com ING o Bankinter, que podien treure diners gratis.
Això va obligar a buscar aliances, algunes de les quals es van concretar aquesta setmana, com els acords bilaterals subscrits per Bankinter amb el Banc Popular, Grup Cajamar, Laboral Kutxa, Grup Caixa Rural i Deutsche Bank, que permetran als seus clients treure efectiu de forma gratuïta en els caixers de totes aquestes entitats. El Grup Cajamar també va anunciar aliances amb altres entitats com Popular, Banca Pueyo, Banc Camins i totes les caixes rurals i cooperatives per permetre als seus clients reintegraments sense cap cost a partir del proper dimarts.
Per la seva banda, Bankia, Banc Sabadell i Euro6000, que sumen una xarxa amb de més de 17.800 caixers, ja havien anunciat que s'unirien per abaratir costos i han revelat que es carregaran entre elles un màxim de 0,65 euros quan un dels seus clients retiri diners en efectiu dels seus caixers, i deixen en mans de cada banc la decisió de repercutir aquest cost.
L'associació de consumidors Adicae ha alertat que "continuarà" vigilant les noves comissions que aplicaran les entitats financeres als seus clients, algunes de les quals han qualificat de "desorbitades" i injustificades, com la de dos euros que CaixaBank ha admès que tornarà a cobrar "quan pugui".
Segons el parer del portaveu de Facua, Rubén Sánchez, el Govern s'ha quedat curt en regular aquest assumpte, ja que cobrar dues vegades pel mateix servei "ja estava prohibit", de manera que la nova normativa hauria d'establir límits clars per a les comissions.
En declaracions a Efe, Sánchez considera molt greu l'actuació d'entitats com CaixaBank, que ha estat cobrant una comissió de 2 euros uns quants mesos, de manera que "se l'hauria multar", ja que "se li està perdonant un frau de milions d'euros"
I és que amb uns tipus d'interès propers a zero que llasten la rendibilitat, la banca intenta millorar els ingressos i es replanteja cobrar per diferents serveis que abans oferia gratuïtament, un dels quals és l'ús dels caixers automàtics.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
L'últim El més llegit
Enllaços recomanats: Premis cinema