La moianesa Casa Amella acaba de completar el trasllat de les seves plantes de Moià a Artés. L'empresa ha invertit 460.000 euros per posar en marxa una factoria 100% ecològica, biològica, vegana i sense gluten, el que es coneix en el sector com a Green Factory.

Aquesta planta, que fa dues setmanes que va entrar en funcionament permetrà a l'empresa afegir noves referències a les 150 que té actualment. Un dels darrers productes que ha tret al mercat és una salsa de calçots ecològica i vegana -l'única de tot l'estat amb aquestes característiques, segons l'empresa- i estan a punt de treure mueslis -flocs de cereals amb fruita- vegans i sense gluten. Actualment, l'empresa té una vintena de treballadors.

El orígens de la firma es remunten a l'any 2002 quan Dani Amella va iniciar la seva aventura empresarial en un garatge de Castellterçol. En concret, Amella va arrencar el negoci comercialitzant olives i oli de Siurana però, amb el temps, ha anat afegint nous productes com salses, pasta, cremes, llegums o hamburgueses, sempre amb una condició, que siguin ecològics, vegans i sense gluten. L'ampliació del negoci va requerir construir el primer obrador l'any 2011 a Moià. Amb 15 anys Amella va descobrir l'oli de Siurana i això el va portar a interessar-se pels pagesos del Priorat i de la Franja. A partir d'aquí, l'atracció d'Amella pels productes ecològics i de proximitat va anar creixent fins que l'any 2002 va decidir deixar la seva feina de comercial en una fàbrica de conserves de Castellterçol i engegar el seu propi projecte de productes saludables, Casa Amella.

A part de la fàbrica d'Artés, aquest 2016, Casa Amella també preveu obrir una nova fàbrica a Batea (Terra Alta) que es dedicarà exclusivament a produir sucs de fruita ecològics. En aquest cas, la inversió requerida sumarà un milió d'euros i es tracta d'una societat compartida que porta per nom EcoBatea. A Batea, Casa Amella ja hi té un centre productiu on s'hi fan, principalment, olives.

L'eslògan de Casa Amella és "Alimentació conscient, ecològica, local i de temporada" i Dani Amella s'ho aplica a la seva vida diària: "tot allò que fabriquem ens ho mengem a casa". Amella deixa clar que l'empresa només treballa amb productes de temporada i no tenen els mateixos aliments tot l'any: "per exemple, aquest any ha sigut l'any internacional dels llegums i, en canvi, hi ha hagut pocs llegums. De manera que només hem pogut comercialitzar l'estoc que teníem de llenties i haurem d'esperar a l'agost-setembre que acabi la collita per fer producte nou", explica Amella.

A Casa Amella estan en contra del 'low cost' perquè consideren que no és bo ni per a l'agricultor, ni per al fabricant, ni tampoc per al punt de venda. De fet, l'empresa ha creat una "taula de pagesos" en què pacten la programació de compra de tot l'any amb els diferents pagesos del país que els proporcionen les matèries primeres i un "preu estable" per a tot l'any. Segons Amella, això fa que el pagès "tingui una planificació i sàpiga què cobrarà".

Doblar facturació

L'any 2015 Casa Amella va facturar un total d'1,3 milions d'euros i per aquest 2016 confia en doblar la facturació. Així ho constata el gerent de la companyia, que relata que bona part del creixement es deurà al fet que amplien el ventall de punts de venda fins arribar als gairebé 700 clients, entre supermercats, cadenes d'alimentació ecològica, xarcuteries i fruiteries.

Per ara, l'empresa descarta comercialitzar els seus productes a través del canal de vendes on-line, tot i que sí que contempla vendre directament al consumidor amb la creació de dos punts de venda directa a les seves fàbriques d'Artés i Batea.

El 2016 també vol ser l'any de l'expansió internacional de l'empresa. Amella explica que ja han començat a viatjar per l'estat per intentar col·locar els seus productes, i en els propers mesos començaran a fer-ho per països com França o Anglaterra. "Si som bons a Catalunya també podem ser bons a fora, perquè el nostre mercat és el món", diu Amella. El responsable de l'empresa, però, deixa clar que aquesta fase d'expansió no suposarà oblidar l'ADN de la companyia i "continuarem comprant als millors productors de cada lloc".