Una de cada dues pomes que es consumeixen a l'Estat espanyol és d'importació, segons reflecteix l'estudi de monitorització de la fruita en els lineals de venda "Poma i pera nacionals vs. poma i pera d'importació en les principals cadenes espanyoles", realitzat per Afrucat en diversos indrets de l'Estat.

Els productors de Catalunya, Aragó i la Rioja, que representen el 85% de la producció nacional de poma i pera, van convocar ahir una roda de premsa, en el marc de la Federació Espanyola d'Associacions de Productors Exportadors de Fruites, Hortalisses, Flors i Plantes vives (Fepex), amb l'objectiu d'alertar, i al mateix temps sensibilitzar, mitjans de comunicació i consumidors perquè exigeixin al punt de venda conèixer l'origen dels productes que consumeixen.

Tot i la renovació varietal continuada i les noves i competitives plantacions del territori nacional, pràcticament la meitat de la poma que es ven en els lineals és d'importació, el 44% respecte al 53% de la fruita nacional.

Aquesta xifra representa un retrocés de la fruita espanyola respecte al mateix estudi realitzat l'any passat, en què la poma d'importació era el 38%.

L'anàlisi també constata que una mateixa cadena mostra una estratègia diferenciada en les seves pròpies botigues en funció de la seva localització geogràfica. En aquest cas, s'observa una major sensibilitat a les botigues ubicades a les zones de producció o que hi són properes. En paraules de Manel Simon, director general d'Afrucat, "ens trobem en un moment econòmic crucial per a la fructicultura, amb una bona producció altament competitiva. És el moment de promocionar el que és nostre com fan a la resta d'Europa".

El comitè de llavor de Fepex va coincidir a demanar al consumidor que exigeixi fruita autòctona en el punt de venda i que opti per aquelles firmes que donen suport a la producció.

També van demanar més sensibilització a totes les cadenes que encara no han fet l'aposta per donar suport a les zones de producció espanyoles i la seva economia.