El 72% dels professionals de la comunicació creuen que el big data canviarà la professió, però només el 59% està parant prou atenció a aquest àmbit, i només una minoria hi entén realment (21%). Aquesta és una de les conclusions de l'estudi European Communication Monitor (ECM), que du a terme l'European Public Relations Education and Research Association (Euprera) i l'European Association of Communication Directors (EACD), de la qual Dircom és membre.

Basat en enquestes a un total de 2.710 professionals de comunicació en 43 països, aquest estudi és un dels més complets sobre la funció de comunicació que s'han dut a terme a Europa. Tres de cada quatre enquestats consideren que la funció de comunicació hauria de funcionar amb algoritmes externs de motors de cerca o plataformes de social mitjana. No obstant això, només el 29% afirmen que els seus departaments de comunicació o agències ja han implementat aquestes rutines. Així, el 23% fa servir aquesta tecnologia per distribuir continguts; el 7%, per adaptar-los a l'audiència; i el 12%, per a la seva creació.

En aquesta 10a edició de l'estudi, els professionals consultats segueixen considerant com el repte més important en la seva funció (42%) alinear la comunicació amb l'estratègia de negoci, seguit de manejar la rapidesa i el volum d'informació digital (36%), i mantenir i construir la confiança en l'organització (29%). No obstant això, la comunicació cara a cara és l'instrument més rellevant per als directius i professionals de la comunicació, i n'ha augmentat la importància des que l'estudi es porta a terme. Les xarxes socials, que van ser esmentades pel seu caràcter estratègic per una minoria entre el 2007 i el 2011, són considerades pel 76% dels enquestats com a molt importants, i gairebé el 89% creu que seran molt rellevants per dirigir-se als seus grups d'interès el 2019.

Per contra, la comunicació a través dels mitjans considerats tradicionals, com els impresos, és considerada en declivi. El 64% creu que manté certa importància en l'actualitat, però aquesta xifra cau fins al 30% en rellevància com a pronòstic per al 2019.

Pel que fa a la utilització de les xarxes socials i els influenciadors, el 58% dels enquestats creu que aquest tipus de prescriptors són determinants per connectar amb els seus grups d'interès, però només el 42% fa servir estratègies per incorporar-los als seus plans de comunicació, i el 40% té adequadament identificats aquests líders d'opinió. Les consultores i agències de comunicació apareixen com a avançades en aquest aspecte.

La competència i les habilitats d'aquests professionals també s'analitzen a l'ECM. Algunes de les seves conclusions són que el nivell de coneixement sobre l'ús de xarxes socials i digitalització és bastant mediocre. Només el 65% reporta que té altes capacitats en aquest àmbit, mentre que se senten més segurs sobre la seva capacitat per a la gestió i la direcció. Entre el 70 i el 80% consideren que són bons planificant l'activitat, fent posicionament estratègic o gestionant les relacions i equips. No obstant això, se senten més febles en els temes pressupostaris i financers. Els enquestats manifesten també una gran mancança entre les seves necessitats competencials i la formació que reben des de l'empresa o organització on treballen.

L'estudi revela que el salari anual dels CEO i els directius més alts es mou en una banda dels 100.000 euros bruts des del 2009 (entre el 13% i el 18%) i hi ha una porció estable que guanya el mateix però sense ser al cim de la jerarquia (4,7%). Hi ha diferències significatives entre homes i dones, encara que la bretxa s'està reduint últimament. Així el 23% dels homes està a la banda salarial esmentada, mentre que només el 13% de dones s'hi situa.

Les bandes salarials van des dels 300.000 de l'1,8% als 30.000 bruts anuals per a aproximadament el 20%. Generalment, les empreses cotitzades i les companyies privades paguen millor que les organitzacions no governamentals i sense ànim de lucre. Molts dels enquestats fan referència a un salari més baix: són els que treballen en agències o consultores. Però aquest tipus d'empreses estan també molt ben representades en les bandes més altes de sou. Aquest fet confirma la idea que treballar en una agència de comunicació compensa menys per als treballadors júnior i una mica experimentats, però que ofereix salaris atractius quan s'ascendeix.

L'ECM analitza també quins són els departaments de comunicació considerats excel·lents, que són els avançats en l'ús del big data i els influenciadors, i que inverteixen significativament més en el desenvolupament de la qualificació del seu personal. Així mateix, fan servir professionals amb fortes habilitats en gestió i social mitjana, i són aquells que empren menys temps en qüestions operatives i se centren en aspectes estratègics i a donar suport a l'alta direcció.